Annons

kalibrering av flera skärmar i Dual view?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Är det någon som kör dual view med två olika skärmar som har lyckats kalibrera skärmarna så att de visar någorlunda likadana färger?

Jag har nyligen installerat ett grafikkort som stöder två DVI skärmar. Jag köpte en Eizo L578 och har en äldre LG flatron L1730B. Den största skillnaden i specen för skärmarna är att Eizo har bättre kontrast.

Det mest påtagliga när jag sitter med båda skärmarna är att faltron har en krämig vit medan Eizo har en mycket klarare nyans. Det svarta på LG är mörkgrått på Eizo.

Jag har en gretag Macbeth Eye-one två som jag har kalibrerat med med jämna mellanrum. Jag har provat kalibrera båda skärmarna var för sig men lyckas ändå inte hitta rätt inställning så att de visar likadana färger.

Går det överhuvudtaget att få samma färger iom att de inte har exakt samma spec? Är det så illa att jag behöver investera i en likadan Eizo L578 för at få samma färger eller är jag fortfarande inte garanterad det?

Det måste ju vara massor av fotosidans medlemmar som sitter med flera skärmar? Hur gör ni? Hur utnyttjar ni detta extra utrymme som skapas på skrivbordet när ni jobbar med bilder?

/Petri

Har du hittat någon lösning? Om jag inte missminner mig stod det i manualen till min EyeOne att många grafik-kort endast stöder en gamma-kurvar som delas mellan de båda utgångarna. Så om dina två skärmar svarar olika kan det nog förklaras. Rekommendationen jag såg var att man använde en skärm som den kalibrerade skärmen och gjorde färgkritiska arbeten där. Teoretiskt borde du kunna lösa problemet genom ett extra grafikkort, men jag skulle inte köpa något innan jag lånat och provat.

Själv kör jag bara dubbelskärm ibland med min powerbook, och då är det definitivt så att jag bara kan fixa ena skärmen.

Det beror som sagt på vilket grafikkort man har. Ati brukar gå som en dans med vanliga grafikkorten. De korten visar sig också som två olika kort för windows. Nvidia brukar inte fungera så bra dock.

Sen vad gäller skillnaden brukar det i kalibreringsprogrammen finnas en inställning ljust för att få två olika skärmar lika, nackdelen är att denna kan begränsa kvalitén litegranna.

Skiljer specarna och panerlerna väldigt mycket är det inte säkert att du kan få en exact matching.

Själv så har jag en skärm inställd för video och andra skärmen för allt annat.

Använder en skärm till video 90% av tiden så.

Ser ingen anledning att ställa in så att dom ser likadana ut.

Dock så är mina färginställningar inte så jätteolika, syns bara om man kollar noga.

Jag passade pa att kopa en till Eizo. Dessutom laddade jag hem ett tillagg fran windows som gor det enklare att ha lika profiler pa skarmarna. Nu har jag ratt lika farger pa skarmarna. Jag har annu inte hittat ett optimalt satt att anvande skarmarna i arbetet med bilder. En skarm med verktygen och en med bilden ar som jag har det nu.

/Petri

bstrom skrev:

Själv kör jag bara dubbelskärm ibland med min powerbook, och då är det definitivt så att jag bara kan fixa ena skärmen.
En av de få skillnaderna som finns kvar mellan Mac och PC är att det alltid går att profilera två skärmar. Ett undantag är de iBooks som bara tillät att man speglade skärmarna. Men på alla andra Macar kan man profilera två skärmar.

Stefan

ThePOM skrev:
Jag har annu inte hittat ett optimalt satt att anvande skarmarna i arbetet med bilder. En skarm med verktygen och en med bilden ar som jag har det nu.
Detta är en ganska vanlig "layout" när man har flera skärmar (jag kör så själv). Att ha bilden över flera skärmar brukar bara vara drygt, en skarv i mitten gör ingen glad. Men det är också därför som många inte tycker det är något stort problem med skärmkalibrering av flera skärmar, skärmen med verktygspaletterna vinner inte så värst mycket på att vara perfekt inställd.

stefohl skrev:
Ett undantag är de iBooks som bara tillät att man speglade skärmarna.
Och åtminstone på några modeller gick det att "låsa upp" den strypning som enbart tillät spegling. Så vitt jag vet fungerar den då som vilken annan mac med flera monitorer, har dock inte provat att kalibera en sådan efter upplåsning.

ANNONS
Götaplatsens Foto