Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kallibreringstjat

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
jaha...

ytterliga tjat om kallibrering, jag vill bara reda ut hur viktigt och om det ÄR värt att köpa en kallibrerare. alla säger olika saker, så kommer säkert era svar att vara med:)

Jag vill kallibrera min skärm så att jag kan printa ut mina bilder korekt, visst kan printarna bli fel ändå, men man minskar väl riskerna för konstiga färger om man kallibrerar.

vissa säger att det räcker med adobe gamma...

Jag blir förvirrad, jag har iaf fått mig själv att tro att en kallibrerare är näst intill ett måste för att det skall bli så som man vill ha det... Hoppas att ngn kan reda ut min svamlande fråga...

Tack.

/Mandi

mandi skrev:
jaha...

ytterliga tjat om kallibrering, jag vill bara reda ut hur viktigt och om det ÄR värt att köpa en kallibrerare. alla säger olika saker, så kommer säkert era svar att vara med:)

Jag vill kallibrera min skärm så att jag kan printa ut mina bilder korekt, visst kan printarna bli fel ändå, men man minskar väl riskerna för konstiga färger om man kallibrerar.

vissa säger att det räcker med adobe gamma...

Jag blir förvirrad, jag har iaf fått mig själv att tro att en kallibrerare är näst intill ett måste för att det skall bli så som man vill ha det... Hoppas att ngn kan reda ut min svamlande fråga...

Tack.

/Mandi

Klart den kan vara värt det, OM du har en bra skärm. Kalibratorn mäter oftast mitt i bilden och en del skärmar kan ju skifta lite i hörnen osv osv. Jag körde förut med adobe gamma tills jag fick låna en spyder med mjukvara av en snäll Uppsala-tös, visst vart det skillnad (till det bättre) med spydern. Men adobe gamma och en bra skärm kommer man långt med.

det är just spydern jag funderar på att köpa, jag är inte rik men prioriterar att det jag gör med mina bilder ser ut som jag vill...

jag kan inget om skärmar, det är en qompaq s920,,, om det säger ngt...

Köpte en Spyder 2 Pro för ett år sedan. Det skulle jag ha gjort mycket tidigare. Om du skriver ut dina bilder är det helt klart väl värt kostnaden. Blir mycket trevligare och lättare att jobba med kalibrerad skärm.

Innan jag köpte Spydern använde jag adobe gamma. Men det fungerade inte så bra för mig.

Hälsningar

Fredrik

tack, för svaret, det känns som att du har rätt...

var köper man den billigast, e-bay har jag hört skall vara billigt, men blir det inte extra skatt och så på posten.

Hej!
Jag har varit konstant missnöjd med utskrifter ända tills jag kallibrerade och profilerade mina skärmar(Gretagmacbeth eyeone display 2).
Har försökt med adobe gamma(och andra program) men de fungerar inte för mig.
Alla artiklar och böcker jag har läst skriver att hårdvarukallibrering är nödvändig och jag håller med.
Vi gick ihop några stycken och delade på kostnaden. Den ligger ju ändå i lådan mesta tiden. Vi är alla mycket nöjda.

det är så det får bli, dela med en kompis...

vad kostade din Gretagmacbeth eyeone display 2

och hur skilljer den sig från spyder'n?

/Mandi

Roger, Hur ställer du in din eye-one? Har också köpt en nu men kan inte få den till att ställa in ljusstyrkan fast att jag väljer "advanced", dyker inte upp som ett alternativ?
Har du vitbalansen inställd på 5000 eller 6500?

Mvh/Jari

ANNONS
Götaplatsens Foto