Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för v-hänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
En sån här? Usch, såna hade alla tanter på mitt förra jobb. Jag kommer ihåg att det var en betydande stressfaktor bara att titta på när de använde den.

Japp det är en sån sen får du väl kalla mig en tant om du vill ;-) men inga problem med axeln (som är en idrottsskada från början) efter att jag fick den

@bbe

ps lite sen med svar men jag har tyvärr inte kollat fotosida ett tag ds

När jag jobbade heltid framför skärm behövde jag också Mousetrapper efter ett par månader. Helt klart snabbare än att använda separat mus dessutom eftersom man aldrig behöver flytta handen för att fånga pekdonet, det sitter där under space hela tiden.

Innan jag testat det tyckte jag också att det verkade fruktansvärt dock. Bibliotikarie-mus.

Jag är vänsterhänt och det ända jag specifikt använder vänstern till är att skriva. Och så är jag vänsterskytt dårå, så vapenbiten blir ju lite omvänd.

Dator, bil, kamera alla använder jag som en vanlig människa. (Ser ju helt illa ut med folk som har pekdonet i fel hand.)

Pongu skrev:
All duktiga kolvmakare kan göra ett gevär för vänsterögda.
Hur tusan går det till? Skränker de kolven 20 grader, eller sågar de bort hela kammen? Jag har svårt att framkalla någon bild i mitt huvud hur det skulle se ut med en skytt som har huvudet mitt inne i kolven :)

Fast nu blev det nog lite väl avämnes :)

jimh skrev:
Hur tusan går det till? Skränker de kolven 20 grader, eller sågar de bort hela kammen? Jag har svårt att framkalla någon bild i mitt huvud hur det skulle se ut med en skytt som har huvudet mitt inne i kolven :)
Tills någon börjar muttra kan vi väl fortsätta! ;-)

Jo man skränker kolven kraftigt vilket leder till vissa nackdelar... Särskilt att man får rekylen mitt i plytet! ;-) Du har alltså kinden mot kammen som vanligt, men den är ofta lite urgröpt så man får ner ansiktet och vänsterögat till spången. Finns nästan bara på hagelbössor. Med kikarsikte eller diopter funkar det nästan alltid att bara sätta en lapp över vänsterögat.

Sök på "full crossover stock" så kanske du hittar någon bild!

/Pontus

Är oxo vänster hänt o tror det ligger till så här vi vänsterhänta är sen små vana vid en högerhänt värld så vi är mycke mera dubbelhandiga (konstigt ord måste vara fel) dvs vi har mer kontroll över vår högra hand än de höger hänta över sin vänsterhand (innan någon smachar på denna så menar jag givetvis överlag).

jag kan tex såga och spika med båda händerna och ja saxar är mycket obekväma :) ingen i min omgivning som är högerhänt o de är rätt många träffar spiken med vänsternäven på hammaren.

Ang gevärssnacket här kan jag lägga till att när jag gjorde lumpen och vi skulle skjuta utan kulfång med k-pisten så var det mycket jobbigt med alla hylsor som for mot ens ansikte.

cmgo skrev:
Är oxo vänster hänt o tror det ligger till så här vi vänsterhänta är sen små vana vid en högerhänt värld så vi är mycke mera dubbelhandiga (konstigt ord måste vara fel) dvs vi har mer kontroll över vår högra hand än de höger hänta över sin vänsterhand (innan någon smachar på denna så menar jag givetvis överlag).

Fyller bara i med lite OT :)

ambidextri´ (nylat. ambidextri´a, av lat. ambi- 'dubbel-', 'på två sätt' och de´xter 'höger'), ambidexteritet, tvåhänthet, förmåga att arbeta lika bra med vänster som med höger hand. En person som saknar klar handpreferens kallas ambidexter. Ambidextri beräknas förekomma hos ca 3 % av befolkningen.

Källa: Nationalencyklopedin

cmgo skrev:
Ang gevärssnacket här kan jag lägga till att när jag gjorde lumpen och vi skulle skjuta utan kulfång med k-pisten så var det mycket jobbigt med alla hylsor som for mot ens ansikte.
Hoppas ni inte sköt utan kulfång! Det är livsfarligt! Men jag förstår att du menar uppsamlare, den lilla påsen som hänger vid sidan och samlar upp hylsorna. Det måste vara grymt obehagligt! Varma hylsor och dessutom krutrök (ja, ja, det är rökfritt krut, men du förstår vad jag menar!).

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto