Annons

kameraval för produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas-Stenungsund

Avslutat medlemskap
Någon som kan tipsa mig om ett bra kameraval med tillhörande optik för produktfotografering av mindre objekt (från ringar till stolar)... har fast ljus från Elinchrom (4 st Minilight), paraplyer, ljuskub, bouncer mm, men saknar en ok kamera. Funderat lite på en Nikon D200, men är öppen för förslag... även andra kameramärken. Budget på runt 25000 kr.
Mvh
Nicklas

Om kameran bara är för produktfotografering känns D200 som lite overkill, kör hellre på en D80 eller kanske tom D40x och spara slantarna till något annat. D200 skiljer sig främst från D80 genom att den är snabbare (5fps mor 3fps) och vädertålig. Dessa faktorer spelar ingen som helst roll för produktfotografering i studio.
Som optik duger nog en standarzoom, du behöver sannolikt inte något särskilt ljusstarkt objektiv. Däremot om du skall ta lite mera närbilder så kan du behöva ett objektiv som har lite kortare närgräns. Kanske bör du därför satsa på två objektiv istället för ett. Nikon 18-70 är ett väl ansett lins med få optiska tillkortakommanden (det finns bra och prisvärda alternativ från Sigma och Tamron som är snäppet bättre i många avseenden, text SIgma 18-50/2.8 och Tamron 17-50/2.8). Nikon 60mm macro, Sigmas nya 70mm macro eller Tamron klassiska 90mm macro kanske kan vara bra komplement för att komma lite närmare små saker.

Vill du vara smart så tror jag en begagnat D70 eller D50 duger minst lite mycket som de kameror jag nämnt ovan.

Tack Johan!

Tack för svaret, skall klämma och känna på D80/D200 nere på Scandinavian Photo. En sak är i alla fall säker... plånboken kommer bli tunn!

köp en d200.
jag har både D80 och D200, och jag tycker D200 är mycket bättre än D80. Den är mer logisk att hantera och man kan göra lite andra inställningar med D200 än med D80.

Jag håller helt med Fredrik, D200 är en bättre kamera än D200 såsom D2X är bättre än D200 eller att Canon är bättre än Nikon. MEN, bör man inte se till syftet med fotograferingen och sätta fotografens behov i centrum? Det stora som skiljer D200 som D80 är ju vädertätningen och fler bilder per sekund. Den är också något större och tyngre, passar helt enkelt utmärkt för det som använder kameran mycket ute i ur och skur och i sammanhang där man behöver många bilder per sekund. D2-serien är ännu snabbare men är inte nödvändigtvis bättre för produktfotografering. Därav min fundering om det verkligen är en D200 som krävs för ändamålet. Kameran sitter kanske ofta på ett stativ, används innomhus och skjuter kanske bara en bild åt gången. På bilderna kommer du inte se någon skillnad. Vad är det då som motiverar en D200 om inte prylbegäret. Hade den inledande frågan ställs på ett annat sätt så hade mitt svar varit annorlunda men man måste ju se till hur kameran kommer att användas.

Fredrik, du får gärna berätta vad det är för inställningar du kan göra på D200 och inte på D80 som kan tänkas ha betydelse för produktpotografering.

Jag får villigt erkänna att jag är lite prylgalen... om jag vann en storvinst på lotto skulle jag antagligen springa och köpa mig en Hasselblad... men det är i mina blöta drömmar än så länge :)

Men, ni som föredrar Canon, några förslag?

För det är väl Nikon och Canon som är alternativen med min budget... om jag nu inte vinner på Lotto förstås.

Om du seriöst funderar på just produktfotografering så skulle jag välja ett PC objektiv (Nikon språk).
Om du funderar på Canon så heter motsvarigheten där TS-E.
Båda obejktiven har möjlighet till förställning för skärpe- och perspektivkontroll. Kostar lite mer än vanliga objektiv men ger bäst kontroll.

Skillnaden mellan D200 och D80 är såvitt jag kan förstå ungefär som mellan 30D och 400D. Den dyrare har lite fler finesser och bättre känsla, lite bättre byggda. Vilket iofs inte påverkar bildkvalitén direkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto