Annons

Kameror för superslowmotion

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag letar efter en kamera i konsumentprisklassen som kan filma i super-slowmotion, behöver ca 1000 fps. Jag vet att några av Sonys modeller klarar detta, bl.a. RX100VII och RX10IV. Jag vet också att det finns moderna mobiltelefoner som klarar detta. Finns det andra alternativ, gärna med optisk zoom eller med bytbart objektiv? Gärna goda makroegenskaper. Tips önskas.

Jag känner till att det finns budgetvarianter av höghastighetskameror med global slutare, typ Chronos, men de ligger utanför min budget.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Flaggar upp denna tråd. Erfarenheter av superslowmotion i konsumentkameror efterfrågas. Exempelvis RX10IV. Någon som provat? Nöjd med kvaliten?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
sony fs5 kan filma 960fps om du går ner i upplösning rejält.

E mount så du kan slänga på valfri optik.

Borde kunna gå att hitta begagnad för en rimlig peng. Visst nypriset är ju en del mening kan tänka mig att många gått hos mindre produktiosbolag eller frilansare och de vill uppgradera till något modernt

Men phantom är överlägset bäst och kan löna sig att hyra om det är ett kortare projekt och du vill ha bra kvalite
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Jag har en gammal Casio EXFH100 som klarar det du efterfrågar.
Vi använder den på jobbet ibland för att kolla delay i reglersystem.
Dock går ju upplösningen ned rejält i relation till hastigheten.
Finns säkert begagnade på ebay eller liknande.
En trevlig kamera men "gammal" i specifikationerna nu.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag har en gammal Casio EXFH100 som klarar det du efterfrågar.
Vi använder den på jobbet ibland för att kolla delay i reglersystem.
Dock går ju upplösningen ned rejält i relation till hastigheten.
Finns säkert begagnade på ebay eller liknande.
En trevlig kamera men "gammal" i specifikationerna nu.
Tack för tipset! Jag kollade på specen. Upplösning 224 x 64 vid 1000 fps, det blir nog tyvärr i minsta laget. Sony RX-modellerna ligger på 912x308. Inte mycket det heller, men det skulle kunna funka för mina vetenskapliga ändamål. 🙂
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
sony fs5 kan filma 960fps om du går ner i upplösning rejält.

E mount så du kan slänga på valfri optik.

Borde kunna gå att hitta begagnad för en rimlig peng. Visst nypriset är ju en del mening kan tänka mig att många gått hos mindre produktiosbolag eller frilansare och de vill uppgradera till något modernt

Men phantom är överlägset bäst och kan löna sig att hyra om det är ett kortare projekt och du vill ha bra kvalite
Tack för tipsen! Ska kika lite på FS5. Mitt syfte är att höghastighetsfilma olika vetenskapliga experiment i laboratoriemiljö. Jag behöver en kamera som är hyfsat kompakt. Specialkameror som Phantom går tyvärr bort, både pga storlek och pris. Phantom är också overkill i prestanda.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tack för tipsen! Ska kika lite på FS5. Mitt syfte är att höghastighetsfilma olika vetenskapliga experiment i laboratoriemiljö. Jag behöver en kamera som är hyfsat kompakt. Specialkameror som Phantom går tyvärr bort, både pga storlek och pris. Phantom är också overkill i prestanda.
Huawei p40 kan du filma 7680 fps med

Jag skulle kunna tänka mig att någon skulle kunna tillverka en adapter för att sätta på vanlig optik eller kanske går det att 3d printa något som passar typ till c mount.
 

acke

Avslutat medlemskap
Huawei p40 kan du filma 7680 fps med

Jag skulle kunna tänka mig att någon skulle kunna tillverka en adapter för att sätta på vanlig optik eller kanske går det att 3d printa något som passar typ till c mount.
7680 fps låter fantastiskt, men det har en baksida. Filerna blir ofantligt stora och det är svårt att trigga start/stopp manuellt om man vill filma ett kortvarigt förlopp. Runt 1000 fps är en bra kompromiss för mig. 🙂
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det är också interpolerat men du kan gå ner i upplösning

120fps 1080p Continuous
240fps 1080p Continuous
960fps 1080p for 1 full second (960 frames in total)
1920fps 720p for 1/2 second (960 frames in total)
7680fps 720p interpolated 4x (lasts for 32 seconds on a 30p timeline.)
All super slow motion modes at 960p and above last 32 seconds of playback at 30fps regular speed.
The entire buffer for the slow motion feature is 2GB and gets filled by data then dumped and encoded on the fly by the Kirin 990 chip.


2 GB är inte särskilt mycket för video.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är också interpolerat men du kan gå ner i upplösning

120fps 1080p Continuous
240fps 1080p Continuous
960fps 1080p for 1 full second (960 frames in total)
1920fps 720p for 1/2 second (960 frames in total)
7680fps 720p interpolated 4x (lasts for 32 seconds on a 30p timeline.)
All super slow motion modes at 960p and above last 32 seconds of playback at 30fps regular speed.
The entire buffer for the slow motion feature is 2GB and gets filled by data then dumped and encoded on the fly by the Kirin 990 chip.


2 GB är inte särskilt mycket för video.
Ja, imponerande prestanda för en mobil, utan tvekan. Interpolering ger jag inte mycket för, men 1920 fps är grymt det också. Vore kul att höra om någon har testat denna.
Jag tänker mig dock i första hand en kamera som i superslomo kan fånga en sekvens på några sekunders verklig tid. Triggning bör ske på slutet, alltså att bufferten fylls kontinuerligt i en loop och de sista sekunderna blir sparade när man stoppar filmen. Har förstått att Sonykamerorna fungerar så.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Vi kör med Photron Fastcam på jobbet. Men den är definitivt inte billig.

Den klarar 2000 bilder/s i åtta sekunder.
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om det nu inte är viktigt att du äger en sådan här kamera så hade jag hört med närliggande högskolor.
Inte omöjligt att man kan få till ett samarbete som gynnar båda ekonomiskt.
 

acke

Avslutat medlemskap
Om det nu inte är viktigt att du äger en sådan här kamera så hade jag hört med närliggande högskolor.
Inte omöjligt att man kan få till ett samarbete som gynnar båda ekonomiskt.
Riktigt så avancerad var inte min tanke. Tänkte mig en konsumentkamera för säg max 20 kkr som jag kan ha på hyllan och filma SSM vid behov. Skulle även använda den för allmän fotografering, förstås.
 

acke

Avslutat medlemskap
Har en Sony ax700 som klarar 1000fps. Kvaliten blir tyvärr lidande men den funkar i bra ljus. Här är ett exempel jag testat med kameran.
Tack för info. Inte så tokig upplösning ändå! Kan funka för mina behov. Jag förstår att 1000fps kräver bra ljus. 🙂
 
Senast ändrad:
ANNONS