Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man låsa exponering när man använder blixt (20D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
När jag inte använder blixten, då låser jag ju exponeringen med *-knappen. Men använder jag en blixt, då låser jag istället blixtexponeringen med *-knappen och exponeringen samt fokuseringen låser jag då med avtryckaren. Men när motivet befinner sig i motljus skulle jag vilja kunna låsa exponeringen på ett annat ställe än fokus, samtidigt som jag vill använda upplättningsblixt. Är det möjligt på en 20D?

Med CF-4 kan du byta knapp för AE-låset.

Tyvärr finns ingen FEL-knapp som hos 1D-husen, men jag tror att CF-4 ska funka.

Cf-4 har jag tragglat igenom, men ingen av de fyra olika inställningarna ger den funktion jag söker efter. Endast i läge 0 fungerar FEL, men då kan man inte låsa exponering och fokus på olika punkter.

Det ger problem i situationer som den i bilden här nedan. Jag fick bevittna en hårresande kamp på liv och död mellan en tigerunge och en tvättbjörn. Då de befann sig i motljus, ville jag lätta upp motivet med blixten. Fokus ville jag ha på tvättbjörnen och för att slippa utfrätta högdagrar på tigerns rygg, ville jag låsa exponeringen där. Tyvärr så går det inte, om jag har blixten på. Iaf har inte jag hittat den funktionen.

Bilagor

• kamp01_res400.jpg
    kamp01_res400.jpg
    56.9 KB · Visningar: 237
Då får du väl köra med exponeringskompensation istället, eller manuell exponering. Funkar rätt bra när man vant sig.

froderberg skrev:
Då får du väl köra med exponeringskompensation istället, eller manuell exponering. Funkar rätt bra när man vant sig.

Jovisst, manuell exponering fungerar bra. Jag önskade bara att det hade fungerat i Av-läget också, då jag tycker att det är mera lättjobbat. Och framför allt är det snabbare.

Tack för svaren Magnus. Förresten, har 5D en separat FEL-knapp?

ANNONS