Annons

Kan någon rekommendera en bra scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Ska i första hand använda den till inscanning av referensbilder av diabilder till max storleken 12x16 cm för användning till hemsida, vill också ha möjlighet att scanna vanliga färg foton i formatet 10x15. Så lågt pris som möjligt men ska ge tillräkligt professionellt resultat för att kunna sälja stock photos.

Tillverkare, modell, pris, Bortagning av repor/damm?

gärna länk till något foto som du scannat in.

Tack för hjälpen i förhand.

Epson

Jag köpte nyligen en flatbäddsscanner Epson 3200 som jag är ypperligt nöjd med. Jag har förvisso ännu så länge bara scannat in äldre fotografier men jag är oerhört imponerad av vad den klarar av att åstadkomma. Med den upplösning den har så borde den utan problem klara av att läsa in de diabilder du nämner.
Dock har denna scanner en nackdel som jag ser det och det är att den saknar dammborttagning/retuschering redan i själna hårdvaran. Jag har även Nikon Coolscan IV och den ICE-teknologi som finns i denna fungerar fantastiskt bra i de flesta fall.
Epson 4870 som är uppföljaren till Epson 3200 och som på ScandinavianPhoto kostar 4995:- har denna ICE-teknologi samt som jag förstår det, så erbjuder den nog högre upplösning än vad man egentligen behöver. Den scannar även mellan- och storformat.
Jag skulle tro att Canon m.fl. har liknande produkter.
5000:- är en del pengar men denna apparat klarar av det mesta och även då småbildsnegativ som vad jag förstått klarar av att jämföras med i alla fall den Nikon Filmscanner jag förfogar över.

Peter

Tack för info Peter.

Det blir nog mellan dessa modeller som jag väljer:
Epson Flatbäddskanner Perfection 1670 Photo
Epson Flatbäddskanner Perfection 3170 Photo

Hej igen Peter!

Det är ju bra scannrar de bägge du nämner. Priset för 3170 är ca 2700:- jmf ca 5000:- för en 4870. Innan du bestämmer dig så tänk noga efter om du kan avvara digital-ICE teknologin som finns i 4870. Gäller det bara att skanna påsiktsbilder så tror jag inte att detta har någon större betydelse men om man vill skanna många negativ/dia samt om man vill gå upp till t ex mellanformat så är det en ovärderlig hjälp att kunna trolla bort damm med denna Guds gåva till fotografen.

Tyvärr hade jag själv lite för bråttom när jag köpte min scanner (som är jättebra) pga att jag behövde en för ett arbete omgående, men jag hade inte tvekat en sekund över att idag skjuta till både en och två tusenlappar för att komma över digital-ICE teknologin och dessutom till mellan- och storformat, en sådan investering för bara 3-4 år sedan hade nog landat en bra bit över 20000:-.

Men såväl 1670 som 3170 gör nog ett utomordentligt jobb dock tror jag att man med en helhetsyn taget skall akta sig för att låta snålheten bedra visheten.

Peter

Det verkar som att funktionen för att ta bort damm/repor finns på samtliga nya Epson scannrar,
även de under 2000kr, iallafall enligt deras hemsida. mvh

Hej Pelle!

Nja...
Skulle tro att de menar en mjukvarubaserad damm- och repborttagning. ICE-teknologin bygger ju på att scannern med infrarött ljus (tror jag) från två håll skannar av ytan och på så sätt känner av om där finns några upphöjningar (dvs dammkorn) eller repor (nedsänkningar) i filmytan och på något sätt ersätter dessa. På min Nikon negativscanner finns det två olika nivåer av denna teknologi att använda. Om man använder den som är kraftfullast kan man få lite sänkt skärpa över hela bilden vilket har gjort att i alla fall jag hellre väljer den lägre retuscheringsgraden vilket leder till ett fantastiskt resultat i borttagning av oönskade repor etc.

Den mjukvarubaserade borttagningen är inte på långt när lika effektiv eller tidsparande som den med digital ICE-teknologi. Om man manuellt i t ex Photoshop skulle retuschera en bild så skulle man nog när det gäller inskannat negativ få hålla på i timmar och ändå inte nå ända fram.
Den mjukvarubaserade retuscheringen har vad jag förstått även problem med att den vid retuschering ger just ett oönskat tillägg av oskärpa över filmen.

För mig vore köpet av 4870 självklart men då håller jag på med både mellanformat samt även någon gång då och då storformat och den tidsvinst digital ICE skulle innebära vore för mig personligen ovärderlig.
Givetvis har vi alla olika behov men om man betänker alla timmar man framöver behöver sitta för att retuschera i ett bildbehandlngsprogram, ja då är de 2000:- eller däromkring extra som man får lägga ut sannolik en väl gjord investering som jag ser det.

Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto