Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan SB-800 bruges trådløst(Wireless) uden ekstraudstyr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jeg går och fundere på at købe en SB-800 til mit D70. Jeg undre dog bare om man kan bruge den trådløst uden noget andet ekstraudstyr. Hvis dette er muligt, er det så sammen med den indbygget flash eller kan SB-800 fungere helt alene (Trådløst altså)

Mvh Søren

Tak for hjælpen. Jeg var bare i tvivl om man var tvungen at købe den der TTL sensor SU-4 for at flashen kunne bruges trådløst. Men det er jo bare kul at dette ikke behøves.

Jeg takker for hjælpen...

Arhhh nu forstår jeg:)
Det er jo super kul!
Jeg takker endnu engang

PS. Det er nogle rigtigt snygga bilder du har i dit album. Overvejer selv selv at købe 50mm 1,8. Billederne du har taget med den er virkelig skabe.

Tack!

Ja, det är mycket givande att fota i sämre ljus och leka med skärpedjupet. Det rekomenderas. Jag köpte mitt för 1300:- nytt. Snacka om prisvärt.

Nu ska jag lära mig att fota med blixt. Något jag undvikit i 10 år.

Är lite novis inom detta området därav funderingen. Du skriver funkar med vilken kamera som helst? Förutsatt att den har en inbyggd blixt som drar i gång slaven, ellerhur? Kan ju inte funka med min F5a?

Jesper71 skrev:
Är lite novis inom detta området därav funderingen. Du skriver funkar med vilken kamera som helst? Förutsatt att den har en inbyggd blixt som drar i gång slaven, ellerhur? Kan ju inte funka med min F5a?

SU-4 är en inbyggd slavsensor i blixten så den kan triggas från vilken kamera som helst med en annan blixt (se upp med förblixtar/rödaögonfunktioner).
Fördelen med D70 och SB-600/800 är att man får ljusmätning, så man behöver inte finlira så mycket.

Men om jag hade monterat en extern blixt på F5an så hade jag kunnat trigga men slav (sb-800) från den...alltså är det bara att köpa en blixt till..

ANNONS
Götaplatsens Foto