Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Det är mer skicklighet än tur att jag aldrig ens har funderat på Canikon: Är inne på min åttonde Olympus digitalt, innan det blev digitalt hade jag ett antal analoga av samma märke!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är nog meningen att man ska lämna kameran på service då och då. Kameran kommer tillbaka med nya fräscha kläder.
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Haft flera Nikon sedan 15 år men aldrig något som lossat. Däremot kan jag få känslan när jag går med kameran i handen och det sitter ett tungt objektiv på huset att gummit flexar lite. Jag har inga belägg för detta, bara en känsla. Kan hända att allt skrivande om gummi som lossar satt fart på fantasin.
 

jjq

Aktiv medlem
Har haft >10 Nikon under en period av 35 år utan problem. Mina elever har handskats med (misshandlat) 30-40 Nikon DSLR i årtionde... och på en har gummit släppt lite.

Dock är gummit lite sladdrigt på min Micro-nikkor 55mm som jag köpte 1988 :)
 

Ventures

Aktiv medlem
När jag jobbade med utveckling av mobiltelefoner kom man fram till att solkräm påverkar plast väldigt mycket (negativt). Säkert mycket på våra händer i kombination med värme och fukt som får gummi på kameror att försämras.
Klädseln på Nikonkameror sitter med dubbelhäftande tejp som avsiktligt lätt ska gå att lossa på. Det mjuka adhesivet har nog lätt att påverkas av miljön runt omkring även om det sannolikt har testats fram som bästa lösningen.
De nikonhus från F5 och senare som jag har och haft har haft mer eller mindre gummisläpp.
Hur gör Canon och de andra?
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Nu har jag inte läst hela tråden, så detta kanske redan sagts. Men är det inte så att de där s.k. gummigreppen släpper alternativt börjar lösas upp på alla kameror?

Vet att det definitivt är så på Olympus (inte av egen erfarenhet, ta i trä!). Det är så vanligt att en kille i Australien sitter och 3D-printar grepp som han säljer på Etsy och andra ställen. De ska visst vara bättre än orignalen också.
 

SSD

Aktiv medlem
Detta är på en D700, och jag är ganska säker på att detta är ett 'ganska' vanligt problem. Jag har iaf kommit i kontakt med en handfull utan att ens ha letat.



För att det kostar marginellt mer att tillverka 100 000 mot att tillverka 1 000 av dessa. Gjutform och ställkostnader överstiger vida materialkostnad.



Det är i min mening ett fel som Nikon är varse om och som bör falla under fabriksfel. Ej en slitageprodukt (som jag vet och förstår att de tar betalt för). Detta gäller inte heller greppet jag håller i utan greppet på andra sidan, som sällan utnyttjas så vida man inte håller kameran som en kikare.
Du har råkat ut för ett gummisläpp på en NIkon D700, en kamera som släpptes 2008 och slutades väl säljas typ 2012-2013. Du tycker då att det är skamligt av Nikon att inte laga detta åt dig ”inom garanti” och att det är ”ocker” att ny del kostar 500:-. Jag kan säga att jag inte på något vis, inte ens 1/10 dels procent håller med dig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har råkat ut för ett gummisläpp på en NIkon D700, en kamera som släpptes 2008 och slutades väl säljas typ 2012-2013. Du tycker då att det är skamligt av Nikon att inte laga detta åt dig ”inom garanti” och att det är ”ocker” att ny del kostar 500:-. Jag kan säga att jag inte på något vis, inte ens 1/10 dels procent håller med dig.
Ditt inlägg skrevs för 14 minuter sedan, medan det du svarade på skrevs för 14 år sedan...
 
  • Haha
Reaktioner: SSD

Ventures

Aktiv medlem
Gummiklädseln på min gamla EOS-1N (som snart fyller 30 år) sitter på bra, men den är kladdig.
Då är det väl samma kladd som sitter på bl.a Nikon F100 och mycket annat från den tiden. På mobiltelefoner som målades med gummifärg för snart 15 år sedan, skönt att hålla i när det var nytt, har färgen omvandlats till ett otäckt kladd med tiden.
 

brutusostling

Aktiv medlem
Kontaktar således Lasses Kameraservice och får bekräftat att delen kostar 500kr (jag vet inte vad de själva har för tillstånd att ockra på nikondelar, men jag utgår från att de är reglerade priser uppifrån)!!!
Det är inte rimlig pris på en del som nikon misslyckats med att sätta dit till att börja med. Det är illa nog att den lossnar alls som den gör, men att sedan ta 500kr för den är en ren förolämpning.


Några förslag/åsikter?
Hej,
jag tror inte Kamerateknik och Lasse ockrar, kameratillverkarna sätter orimligt höga priser på reservdelar. Vad menar du med tillstånd? Problemet skulle väl snarast vara om reparatörer inte fick konkurrera prismässigt, det är tillverkare (i många branscher) som inte vill ha konkurrens utan de vill ha ett (högt) pris. Det är detta bl.a. EU slåss mot, från EU-håll vill man ju se till att det blir konkurrens, att det blir fler som konkurrerar och att stora tillverkare inte kan monopolisera service, reservdelar och mycket annat.
Håller helt med om att det inte känns bra om något är dåligt gjort och tillverkare (i vilken bransch det än må vara) tar ut orimligt höga priser på reservdelar (för att ersätta något som var dåligt gjort). :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej,
jag tror inte Kamerateknik och Lasse ockrar, kameratillverkarna sätter orimligt höga priser på reservdelar. Vad menar du med tillstånd? Problemet skulle väl snarast vara om reparatörer inte fick konkurrera prismässigt, det är tillverkare (i många branscher) som inte vill ha konkurrens utan de vill ha ett (högt) pris. Det är detta bl.a. EU slåss mot, från EU-håll vill man ju se till att det blir konkurrens, att det blir fler som konkurrerar och att stora tillverkare inte kan monopolisera service, reservdelar och mycket annat.
Håller helt med om att det inte känns bra om något är dåligt gjort och tillverkare (i vilken bransch det än må vara) tar ut orimligt höga priser på reservdelar (för att ersätta något som var dåligt gjort). :)
Lasse stängde väl butiken för över 10 år sedan, tråkigt nog.
 

Pzyber

Aktiv medlem
Gummiklädseln på min gamla EOS-1N (som snart fyller 30 år) sitter på bra, men den är kladdig.
Min första EOS-1V släppte det lite i vänster sida på baksidan. Den var dock begagnad när jag köpte den 2020 tror jag det var.
Sedan började den krångla och fick den utbytt mot en new old stock för lite över ett år sedan då felet inte kunde repareras. Den nya släppte på samma ställe direkt, har väll stått på lager i många herrans år kan jag tänka mig.

Funderar på vilket lim som är lämpligast. Det är bara lite som släppt och än så länge räcker att trycka till så sitter det ett litet tag.
 
ANNONS