Annons

Kemikaliefläckar på dia

Produkter
(logga in för att koppla)

norris

Aktiv medlem
Nu har det hänt igen! Igår fick jag hem diabilder med en massa kemikaliefläckar på.

Är det någon som vet hur man får bort fläckarna utan att förstöra bilderna. Fläckarna är som tur är inte på emulsionssidan så det borde ju underlätta lite.

Läste i ett tidigare inlägg att man kan använda isopropanol, men skadar inte det filmen? Man kan ju alltid prova på en bild som ändå ska kasseras.

Jag har fått kemikaliefläckar och/eller repor då och då från proffskopia, fuji och nu lofoto. Har även provat prolabbet några gånger och då utan fläckar eller repor, men det kostar ju en hel del mer och jag vet inte hur säker man kan vara på slippa problemet hos dem.

// Fredrik

Jag har fått ett flertal dior framkallade hos Prolabbet (Sickla) utan några som helst fläckar eller repor.

Beträffande tork/kemikaliefläckar på diat, så har jag för mig att en ljummen tvållösning kan funka, eller?

Oscar

När labbet hade sölat på mina bilder fick jag till svar att ljummet vatten funkar. Har dock inte provat det själv ännu.

för att rengöra filmer fungerar isopropanol/isopropylalkohol perfekt. köpes på apoteket. 1 dl kostar ca 40:-. Används outspädd, applicera med luddfri bomullstrasa. Vatten utan vätmedel ger lätt torkfläckar. Var försiktig och torka mer än gnugga. Eventuella skador kommer ifrån valet av duk och mängden av fysiskt våld.

olle

fiberfria bomullstrasor kan med tanke på nyligen timade jubileum skaffas från danmark. HC anderssen skrev en kria om hur man väver och säljer in sådant material till överheten!

För er som inte är kejsare kan jag rekomendera bitar ur en gammal sliten t-tröja (tex felix ketchup handbollscup 1988), lakan osv.

hälsn

olle

Fungerar med isopropanol

Nu har jag provat med isopropanol och det verkar fungera hyfsat. Det mesta av fläckarna försvann och bilden blev inte skadad.

Som den ekorre man är sparar man givetvis gamla t-shirts som trasor. I det här fallet rekomenderar jag en helvit t-shirt.

// Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto