Annons

Kenko C-AF 3x Teleplus PRO 300 telekonverter Canon EOS EF

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Jag har beställt en Kenko C-AF 3x Teleplus PRO 300 telekonverter Canon EOS EF från Japan. Har labbat i veckan med 100-400mm objektiv plus 2x och 1.4x konverterare samtidigt, dvs 400x2x1,4 mm. Funkar utmärkt för att fotografera rymden. Någon av er som testat 3x varianten, vad är era erfarenheter? Klurigt att ställa in skärpan tycker jag, speciellt för Jupiter.IMG_1934-Enhanced-NR-2.jpg.
 

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Jag har beställt en Kenko C-AF 3x Teleplus PRO 300 telekonverter Canon EOS EF från Japan. Har labbat i veckan med 100-400mm objektiv plus 2x och 1.4x konverterare samtidigt, dvs 400x2x1,4 mm. Funkar utmärkt för att fotografera rymden. Någon av er som testat 3x varianten, vad är era erfarenheter? Klurigt att ställa in skärpan tycker jag, speciellt för Jupiter.Visa bilaga 172642.
Bilden är beskuren, glömde nämna det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt större än 1,4, tycker att man tappar för mycket i skärpa med TC och att det är bättre att beskära. En TC3 gör att man tappar väldigt mycket ljus, det blir väl f/22 med ditt objektiv så det blir ganska hopplöst att fotografera något astro där målsättningen är att ha så stor öppning som möjligt för att hålla ner ISO. Bästa sättet att fotografera tex Jupiter är med dedikerade planetkameror som filmar och så stackar man därefter filmen till en bild, dessa kameror behöver inte vara så dyra. Ett tips om man har svårt att ställa in skärpan på Jupiter eller andra svaga objekt, att använda månen om den är uppe, ställ skärpan där och gå därefter över till ditt objekt.

Skickar med bild på Jupiter och Saturnus som är tagen med Nikon D850 300/4 +TC1,4 samt handhållet, ingen stackning enbart en beskuren bild
 

Bilagor

Ludvig Johansson

Aktiv medlem
Jag har aldrig använt större än 1,4, tycker att man tappar för mycket i skärpa med TC och att det är bättre att beskära. En TC3 gör att man tappar väldigt mycket ljus, det blir väl f/22 med ditt objektiv så det blir ganska hopplöst att fotografera något astro där målsättningen är att ha så stor öppning som möjligt för att hålla ner ISO. Bästa sättet att fotografera tex Jupiter är med dedikerade planetkameror som filmar och så stackar man därefter filmen till en bild, dessa kameror behöver inte vara så dyra. Ett tips om man har svårt att ställa in skärpan på Jupiter eller andra svaga objekt, att använda månen om den är uppe, ställ skärpan där och gå därefter över till ditt objekt.

Skickar med bild på Jupiter och Saturnus som är tagen med Nikon D850 300/4 +TC1,4 samt handhållet, ingen stackning enbart en beskuren bild
Bra tips med månen och skärpan. Försökte göra så när jag fotograferade, men fick inte till det. Får försöka fler gånger. Jag får väl helt enkelt testa att fotografera med och utan konverterare och jämföra. Nu landade jag på ISO1600 på min Canon RP. Har ett riktigt bra stativ för ändamålet, mitt gamla teleskopstativ. Laborerade en del med slutartider, landade på 1/100 för Jupiter och f/18 enligt kameran (undrar om den fattar båda konverterarna?). Borde nog ha kört längre tid och lägre ISO. Ska testa det.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du får kanske vänta tills månen är uppe. Problemet är väl med den brännvidden blir det väldigt skakigt flyttar man fokusringen något så står allt och svajar ett tag efter varje justering. Jag visste inte att det gick att sätta ihop flera TC, har du kollat att du fortfarande kan sätta fokus på oändligt med dessa i serie? Ska bli spännande att se vad det kan bli av det
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Att justera fokus med så lång bränvidd kräver stabilt stativ och ev hjälpmedel att fokusera manuellt (finns att köpa som är gjorda för djuprymdsfotografering).
Denna har jag kvar fast i större storlek som jag kommer sälja så fort jag får tummen loss. https://www.facebook.com/marketplace/item/278050730995440

Du kommer nog märka at skärpan blir sämre likaså kontrakten med extender. Det är inte alltid fallet. Jag hittade min perfekta extender för månfotografering och det var SIGMA 2X EX.
Nästa steg kommer bli att lära dig stacka bilderna för att få ut så mycket detaljer som möjligt.

/Stefan
 
ANNONS