Annons

Kingston Elite Pro CompactFlash

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Är det någon som har testat Kingston Elite Pro CompactFlash?
I synnerhet med en 300D vore intressant. Kortet finns inte med på Rob Galbraith's lista.

Det är ett ganska nytt höghastighets-Compact Flash från Kingston och är några hundralappar billigare än de snabba korten från tex Sandisk och Lexar. Frågan är om det är samma prestanda?

http://se.pricerunner.com/computing/storage/memory-cards/206171/prices

Kingston_Compact_Flash_Elite_Pro_1GB.jpg

Är det inte så att kameran inte är tillräckligt snabb för att utnyttja höghastighetskort?
Ända nyttan med snabba kort i så fall är när man för över bilderna via en läsare, då går det undan.

Ja att föra över direkt från kameran är inget gångbart alternativ, det är ju hopplöst segt, oavsett kort. Jag har en USB2 kortläsare, och eftersom jag tänker köpa ett 1GB kort så vill jag gärna ha en bra läshastighet så det inte tar allt för lång tid att dra över bilderna från en fullproppat kort till datorn.

JanOlofHärnström skrev:
Är det inte så att kameran inte är tillräckligt snabb för att utnyttja höghastighetskort?

300D/10D/D60/D30 är alla långsamma på att skriva på minneskort. Det är mycket liten skillnad mellan snabba kort och långsamma på dessa kameror. max skrivhastighet ligger på ca 1,3 MB/s

Att spara ner 9 RAW bilder på en D60 och visa första bilden tar det 45 sekunder med en långsam microdrive (ca 900 kB/s)

För Ultra I och II tar samma manöver 35 sekunder.

Har också testat med 300D. Ultra I och II är exakt lika långsamma trots att Ultra II ska kunna skriva 9 MB/s och Ultra I "bara" 3,5 MB/s.

Slutsats. Köp inte onödigt snabba kort till 300D.

Jag mailade Rob Galbraith och frågade om de skulle testa kortet inom kort, och han svarade att kortet i själva verket är samma som Microtech X-Treme. Båda korten är tydligen Toshiba-kort med nytt skal.

ANNONS
Götaplatsens Foto