Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klickljud från Canon 40D (eller objektivet)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Min Canon 40D har små klickljud för sig när en Sigma 18-50/2,8 EX DC Macro sitter på. Det låter nästan, men inte riktigt, som ljudet från skärpedjupskontrollen, och det klickar när man byter mellan menyer och när man bläddrar bland bilder i visningsläget. När jag pluggar in kameran via USB till datorn klickar det många gånger vid själva uppstartsfasen.
När jag har mitt Canon EF 28/2,8 på, klickar det inte.
Låter som ett fel någonstans, eller hur? Frågan är om det sitter i kamerahuset eller i Sigman.
Jag ska snart lämna in grejorna till reparatören, men tänkte bara kolla om det är någon mer i detta forum som har samma problem.
Kameran och objektivet funkar finfint i övrigt.

Hälsningar,
Fredrik Israelsson, Uppsala

Hej.
Jag har exakt likadan kamera, och objektiv, men känner inte igen klickljudet som du beskriver.
Intressant att höra hur det löser sig.
M.V.H
/ Tobias

Har även jag samma uppsättning och det är så tyst som det kan vara. Inget klickande. Kan vara AF motorn som går i botten eller kuggar över kanske... vild gissning. I vilket ska du inte sitta nöjd med det felet. Så bra objektiv ska bara fungera felfritt.

Har hört dessa ljud när jag har ett Tamron 90 macro på. Men endast då jag har kameran i live view. Det är bländarlamellerna som stängs och öppnas eftersom kameran försöker justera för ett starkt ljus in i objektivet så att bilden på displayen inte är överexponerad. Fråga mig inte varför. Det sker trots att jag har AV eller M valt. Så du har rätt i att det är samma ljud som när du trycker in skärpedjupsknappen.

ANNONS
Götaplatsens Foto