Annons

Klippa ihop bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

chrdan

Aktiv medlem
Jag sitter å försöker lära mig Photoshop CS2 just nu, men tyvärr är det en sak jag inte lyckas hitta. Imorgon ska jag fotografera tre tjejer i ett lokalt band till en affisch. Ett uppslag för hur jag ska göra är att helt enkelt ta en separat närbild på vardera tjej och sen klippa ihop dessa bilder till en stor. Men hur gör jag det i CS? Har inte lyckats med det ännu. hjälp? Måste göra klart detta imorgonkväll, eftersom de måste lämna in bilden till tryckeriet på tisdag.

Han kommer inte ha tid med det. :p Tänkte dock be Johanna om hjälp med det om jag inte lyckades lista ut de innan hon börjar jobba imorgon. Får testa mig fram med Lassoverktyget iaf.

Danke sehr!

Jag tycker att det är bra mycket enklare att använda lagermasker, då kan du få det mer exakt och även ändra i efterhand.
/Daniel

Det kan du säkert ha rätt i, men enda problemet är att jag aldrig använt de förut. Så om du skullekunna ge mig en kort liten guide till hur det funkar, så vore jag tacksam. :) Känner mig helt grön här.

chrdan skrev:
Det kan du säkert ha rätt i, men enda problemet är att jag aldrig använt de förut. Så om du skullekunna ge mig en kort liten guide till hur det funkar, så vore jag tacksam. :) Känner mig helt grön här.

Bland dina lager till höger så finns en knapp som heter "Lägg till lagermask" Jag brukar lägga till ett tomt lager och färga det i en stark färg, t.ex. spyrosa. Det lagret ska ligga under det du vill frilägga. Sen när du klickar på den vita rutan bredvid ditt lager som kom dit efter att du lagt till lagermasken så kan du rita på det med en svart eller vit pensel. Svart tar bort och vit lägger tillbaka. Fördelen är att du kan ändra hur du vill, eller rita med 50% opacitet.

Var jag bara rörig nu?

Lycka till!
/Daniel

En variant som jag tycker är ganska enkel när man vet att man kommer att frilägga motivet, är att fotografera mot exempelvis en grön bakgrund. Sedan är det enkelt att bara ta bort den färgen i PS. Det är väl samma princip som filmvärldens bluescreen och greenscreen.

Jag vet inte hur det fungerar för porträtt, men det borde gå där också ...

Jag tackar för tipsen. Tyärr blev de så att stressen och tidspressen (hade drösvis med bilder att gå igenom för att hitta de bästa) gjorde att jag inte hann klippa ihop dom som jag ville. Däremot fick jag ett kanonuppslag till en bild som jag snabbt såg till att ta på dom. Kommer bli den de använder till sin affisch. Enligt vad jag förstått så ska den till och med in i någon tidning, så håll ögonen öppna efter en bild på bandet Overdrive... Jag som tagit bilden. ;)

Ska sätta mig och öva på de här med masker och lager nu, så jag kan det till nästa gång. Kommer lägga upp bilden så fort som möjligt sen så ni får se den, om ni så vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto