Annons

Knäckt av kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag fattar inte att min intelligens inte ska räcka till för att förstå det här första, andra eller tredje gången nån förklarar men det gör jag inte. Jag har följande problem:

* Jag har kalibrerat min PC med platt skärm med en Spyder 1. Adobe Gamma är avstängt.

* Jag har Photoshop inställt på sRGB (jag vill ha det så).

* Jag öppnar en kalibreringsbild och jämför med pappersutskriften från ett labb. Färgerna blir sjukt fel.

* Jag väljer Assign Profile i Photoshop och väljer min skärms profil från kalibreringen - det ser perfekt ut.

Vad gör jag fel? Jag fattar ju att jag inte ska jobba i skärmens färgrymd - och det ska väl kvitta vilken färgrymd jag jobbar i - skärmen ska väl visa rätt ändå?

Nu ska jag kalibrera om en gång men ändå...

Har labbet pillat på pappersutskriften, med avseende på färgbalans, ljus och kontrast? De flesta labb gör detta automatiskt om man inte instruerar labbet att inte göra det. Det kan bli hur tokigt som helst, jämfört med vad man hade förutsatt sig.

Ursäkta att jag tog upp tid. Det verkar som om en omkalibrering hjälpte. När jag tittade på profilen i ett kurvfönstret i programmet såg den helt suspekt ut...

Nåt strange var det i alla fall...

Nu litar jag på skärmen igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto