Annons

Knepig ändring av ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Jag äger bl.a. ett Nikon D40 kamerahus, en Metz 32MZ-3 (för analog kamera), en TTL kabel SC17 och en slavtändare.
Normalt använder jag kamerans inbyggda blixt på låg effekt för att via slavblixten tända metzaggregatet och bilderna blir i regel mycket bra efter helt manuella inställningar.
Av nyfikenhet provade jag att montera blixten direkt på kameran och valde kombinationen M 1/250 - F5,6 och Iso 200. Blev förvånad när jag noterar att ISO-talet ändras. I mörker har det ändrats till 1600 och i ett ljust rum till 320. Automatiken i kameran ändrar tydligen ISO-talet så att bilderna blir bra utan ändring av annat värde. Utan monterad blixt sker ingen ändring. Lite lurigt tycker jag , har någon av Er samma erfarenhet.?

Jag gissar att du har Auto-ISO på?

Din blixt stöder inte iTTL, alltså har kameran ingen aning om vad blixten kan göra, och jag gissar att den därför försöker klara sig utan den. Beteendet är nog dock att anse som en bugg i D40's mjukvara.

Ingen Auto-ISO. Vald "känslighet" är 200 och det som förvånar mig är ändringen. Utan blixt, eller vid användning av den i kameran inbyggda blixten sker ingen ändring. (hela tiden M)

Inte knepigt längre, jag kollade i CUSTOMMENY rad 10 - ISO auto - och fann att ON var markerat. Ändrade till OFF och livet blev lättare att leva.
God Jul på Er!

ANNONS
Götaplatsens Foto