Annons

Kolla fraktkostnad!

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Rajala är för roliga. I ett anfall av svaghet häromveckan tyckte jag att det vore bra tt prenumerera på deras julkalender, dvs man får ett brev varje dag med ett "erbjudande". Idag är det ett SDHC-kort märkt "Nikon" på 8 GByte för 90 kr, vilket inte är ett direkt sensationellt lågt pris, men inte extremt högt heller.

På kul provade jag att lägga ett sånt kort i varukorgen för att se vad frakten skulle kosta. Den blev 150 kr.
Att kompensera "låga" priser med hög fraktkostnad tycker jag mig ha noterat förut hos Rajala, men de är väl knappast ensamma om det.

Det enda jag köpt hos Rajala har jag köpt i butiken i Stockholm. Näthandeln känns ofta sådär lagom tveksam... För övrigt skickar väl Rajala allt näthandlat från Finland, så det lär ju driva upp även den faktiska fraktkostnaden. 150 kr är dock inte en kompensation per se, utan de använder fast fraktkostnad såvitt går att utläsa av hemsidan, vilket gör det hela tämligen absurt på ett SD-kort.

Ja, om man köper en kamera för ett femsiffrigt belopp så reagerar man nog inte på 150 kr i fraktkostnad.

Jag har köpt från Rajalas webbutik en gång, men det var en kamera som var många tusen kronor billigare där än någon annanstans, så jag tyckte att jag fick stå ut med den något långa leveranstiden som kom av att de skickar från Finland. I övrigt har Rajala aldrig varit billigare än någon annan webbutik när jag har letat efter ett bra pris på något jag skulle köpa.

Det lustiga med det här "julkalendererbjudandet" är att priset 90 kr endast gäller idag, så det går inte att kombinera frakt med något annat som dyker upp på samma sätt under de närmaste veckorna.

Med i beräknandet är att Rajala skickar från Finland och det kan förklara en del av den högre fraktkostnaden jf med Svenska återförsäljare.

En sak till att beakta: köper du Sigma av Rajala gäller inte den långa (är det 5 år eller 4?) garanti som gäller om du köpt i Sverige. Vet inte hur det är med Tamron. Det är inte heller klart via Sigmas hemsida om detta gäller Rajala i helhet eller bara om det är köpt via nätet och skickat från Finland.

Vilken av dem? Har de en svensk websida nånstans? Från sigma-global.com hittar jag inte till någon svensk sida.

Kommer inte ihåg men kom på en svensk sigma sida där det stod om garanti i Sverige för objektiv köpt i sverige resp ett annat EU land och gällande Rajala fanns speciella vilkor och man fick kolla med Rajala vad som gäller.

ANNONS
Götaplatsens Foto