Graylingman
Aktiv medlem
Min fru bad mig om hjälp att hitta en lämplig kompaktkamera för hennes forskningsprojekt. Kameran ska användas för att filma fiskars aktivitet i ett akvarium med strömmande vatten. Eftersom vattnet är strömmande måste filmningen ske genom akvariets "långsidoruta" och stativ kommer att användas.
Önskemål är så bra högisoegenskaper som möjligt, eftersom ljuset inte är sådär väldigt starkt. Utrymmet framför akvariet är också lite begränsat så hyfsad vidvinkel är också eftersträvat. Bra skärpedjup är viktigt, men det får man väl "alltid" med kompaktkamera, så därför är nog inte systemkamera aktuellt. Manuell fokus kanske kan vara bra. Säkerligen finns det flera egenskaper som kan vara viktiga, men jag kommer inte på nån just nu...
Finns det anledning att titta på en renodlad videokamera?
Budget? Ja.... så billigt som möjligt
Kompaktkameravärlden är ju en djungel!
Önskemål är så bra högisoegenskaper som möjligt, eftersom ljuset inte är sådär väldigt starkt. Utrymmet framför akvariet är också lite begränsat så hyfsad vidvinkel är också eftersträvat. Bra skärpedjup är viktigt, men det får man väl "alltid" med kompaktkamera, så därför är nog inte systemkamera aktuellt. Manuell fokus kanske kan vara bra. Säkerligen finns det flera egenskaper som kan vara viktiga, men jag kommer inte på nån just nu...
Finns det anledning att titta på en renodlad videokamera?
Budget? Ja.... så billigt som möjligt
Kompaktkameravärlden är ju en djungel!