Annons

Kompensera felaktig exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Igår var det badkarsrally här hemma. Jag va där och fotade massa genomblöta människor. Många bilder som jag blev nöjd med. Men(!).. Sist jag fotade så ställde jag in kameran på - 1.3 steg på exponeringsskalan (det är väl exponering det heter.) För jag experimenterade helt enkelt och testade olika inställningar.

Och självfallet så missade jag att ställa tillbaks det. Tänkte på många andra saker jag hade ändrat men inte på detta. Så nu har jag över 300 bilder där alla är lite för mörka. Det va väldigt ljust så helt förstörda är inte bilderna men de är mörka.

Kan man på något enkelt sätt kompensera upp det i photoshop 7.0?

Testa först och främst med "Auto Levels", sedan "Auto Contrast" i PS. Om det inte hjälper, så får du gå in i Curves och testa dig fram.

Vilket format är bilderna tagna på? Vilket kameramärke handlar det om? Är det Nikon och NEF kan man alltid kompensera exponeringen i Capture med hyfsat bra resultat. Jag kan tänka mig att andra tillverkare också har någon form av mjukvara som kan göra jobbet. Annars provar du som sagt i auto levels eller curvs.

http://www.gulnet.nu/

Autolevels klipper!

OBS, Auto Levels/Auto Contrast klipper de översta och understa 0.1% av nivåerna.

Testa istället att manuellt använda kurvor eller nivåer som justeringslager.

Men om du har överexponerat så pass att det är helt vitt så kan du inte få tillbaka detaljer i det området.

Det funkade ganska bra att dra upp ljuset i bilderna. Jag gick in på autolevels och drog i pilen längs ner i högra hörnat ett par cm så blev det faktiskt väldigt bra. Och eftersom jag hade flyt att det va väldigt ljust den dan så fanns det detaljer även i mörka områden.

Tack för hjälpen!

Saknar återställningsknappen som jag har på min minolta dynax 5 på 350d. ;) Finns så många inställningar att leka med ;)

sjohan skrev:
Det funkade ganska bra att dra upp ljuset i bilderna. Jag gick in på autolevels och drog i pilen längs ner i högra hörnat ett par cm så blev det faktiskt väldigt bra. Och eftersom jag hade flyt att det va väldigt ljust den dan så fanns det detaljer även i mörka områden.

Tack för hjälpen!

Saknar återställningsknappen som jag har på min minolta dynax 5 på 350d. ;) Finns så många inställningar att leka med ;)
Då gick du nog in på levels, inte autolevels :) Autolevels gör det åt dig.

Tänkte bara höra, när du drog highlightpilen i levels till vänster som du beskriver.. hur mycket klippte du från histogrammets högra del? Man får vara lite försiktig med den.

andewid skrev:
Du bör vara försiktig med autolevels. Den ökar kontrasten, och dessutom klipper bort de mörkaste och ljusaste partierna (kan ställas in).
Ja det vet jag, du skrev det längre upp.

Jag blev bara fundersam på (om) hur mycket han klippt histogrammet, eftersom har skrev att han dragit den högra pilen åt vänster "ett par cm"..

Jaa du.. Jag drog lite olika mycket i pilen på olika bilder för att få dem ljusare.. Och när de va bättre så nöjde jag mig. Oftast hade hade histogrammet krympt med ca 2 cm. Och då va bilderna betydligt ljusare.

Finns det nåt bättre sätt? Jag har ju alla orginal kvar så kom gärna med tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto