Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
kondensor/diffusor
- Trådstartare ariadne
- Start datum
ariadne
Aktiv medlem
fortsätter lite..
jo, jag har fått ett erbjudande att få köpa en Durst M670 BW med optik för både småbild och mellanformat ( vet ej vilken optik det är men får snart veta det och det har givetvis betydelse) och timer och skålar mm
priset är 2000 spänn, vilket jag bedömer som bra (?)
läste i nån äldre tråd här om just kondenser, att den måste man byta när man växlar mellan att kopiera småbild/mellanformat. snubben verkade inte veta vad kondensor var för nåt ( inte för att jag vet det heller)
jo, jag har fått ett erbjudande att få köpa en Durst M670 BW med optik för både småbild och mellanformat ( vet ej vilken optik det är men får snart veta det och det har givetvis betydelse) och timer och skålar mm
priset är 2000 spänn, vilket jag bedömer som bra (?)
läste i nån äldre tråd här om just kondenser, att den måste man byta när man växlar mellan att kopiera småbild/mellanformat. snubben verkade inte veta vad kondensor var för nåt ( inte för att jag vet det heller)
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
2000 kr är ett bra pris, om jag inte mins fel så tillverkas 670:an fortfarande så det går och få tag i delarna i butik. Har också för mig att du kan använda 605:ans (föregående model) kondensor och hållare i 670:an.
Sumpen
Aktiv medlem
Det är två olika sätt att rikta förstoringsapparatens ljus som kommer från lampen ner till negativet.
I en kondensorapparat sitter det mellan lampan och negativet en eller flera linser som "samlar ihop" ljuset och riktar det koncentrerat mot negativet. Ljuset kommer då rakt "uppifrån".
I en diffusorapparat sitter det en diffusorbox mellan lampan och negativet som diffuserar ljus så att ljusets riktning blir mer slumpartat mot negativet.
Konsekvenserna blir att ljuset från en diffusor blir mjukare vilket ger konsekvenserna att repor och damm inte accentureras, samtidigt får bilderna inte samma bett som de från kondensorapparaterna, men ändå oftas fullt tillräckligt. De förstoringshuvuden som är av typen multikontrasthuvuden eller färghuvuden är oftast (alltid?) av diffusortypen.
I och med att ljuset från en diffusorapparat är mjukare blir man tvungen att köra med hårdare papper, eller framkalla filmen något mer kontrastrik, jämfört med kondensorapparater. Ibland står det på filmframkallningkemins förpackning två olika tider för varje filmtyp beroende på om man har en kondensor- eller diffusorapparat.
Vissa större kondensorapparater såsom gamla Durst 138 har ett flertal löstagbara kondensatorer som man matchar ihop beroende på vilket negativformat som man för tillfället ska jobba med. De flesta mindre och mellanformatsförstorare har oftast fasta kondensorer.
Se till att du får allt som ska höra till apparaten. Beggagnade förstoringsapparater brukar vara billiga idag, men det kan kosta skjortan om man vill komplettera apparaten med en saknad negativhållare, kondensor etc.
Ska även tilläga att några apparater är något mellanting mellan kondensor och diffusor, tex min gamla sedan länge sålda Meopa hade en kondesor men även en lös etsad glasskiva som man kunde stoppa i filterlådan för att erhålla ett mer diffuserat ljus.
I en kondensorapparat sitter det mellan lampan och negativet en eller flera linser som "samlar ihop" ljuset och riktar det koncentrerat mot negativet. Ljuset kommer då rakt "uppifrån".
I en diffusorapparat sitter det en diffusorbox mellan lampan och negativet som diffuserar ljus så att ljusets riktning blir mer slumpartat mot negativet.
Konsekvenserna blir att ljuset från en diffusor blir mjukare vilket ger konsekvenserna att repor och damm inte accentureras, samtidigt får bilderna inte samma bett som de från kondensorapparaterna, men ändå oftas fullt tillräckligt. De förstoringshuvuden som är av typen multikontrasthuvuden eller färghuvuden är oftast (alltid?) av diffusortypen.
I och med att ljuset från en diffusorapparat är mjukare blir man tvungen att köra med hårdare papper, eller framkalla filmen något mer kontrastrik, jämfört med kondensorapparater. Ibland står det på filmframkallningkemins förpackning två olika tider för varje filmtyp beroende på om man har en kondensor- eller diffusorapparat.
Vissa större kondensorapparater såsom gamla Durst 138 har ett flertal löstagbara kondensatorer som man matchar ihop beroende på vilket negativformat som man för tillfället ska jobba med. De flesta mindre och mellanformatsförstorare har oftast fasta kondensorer.
Se till att du får allt som ska höra till apparaten. Beggagnade förstoringsapparater brukar vara billiga idag, men det kan kosta skjortan om man vill komplettera apparaten med en saknad negativhållare, kondensor etc.
Ska även tilläga att några apparater är något mellanting mellan kondensor och diffusor, tex min gamla sedan länge sålda Meopa hade en kondesor men även en lös etsad glasskiva som man kunde stoppa i filterlådan för att erhålla ett mer diffuserat ljus.
Olle
Aktiv medlem
Du kan använda en kondensor för mellanformat även vid kopiering av småbildsnegativ. Nackdelen är att ljuset sprids över en onödigt stor yta. Endast en liten del träffar negativet, med längre exponeringstider som följd.
Däremot går det inte att använda småbildskondensorn vid kopiering av mellanformat. Resultatet blir mycket ojämn belysning, ungefär som vid kraftig vinjettering.
Olle
Däremot går det inte att använda småbildskondensorn vid kopiering av mellanformat. Resultatet blir mycket ojämn belysning, ungefär som vid kraftig vinjettering.
Olle
Clark Kent
Aktiv medlem
Sumpen skrev:
Ska även tilläga att några apparater är något mellanting mellan kondensor och diffusor, tex min gamla sedan länge sålda Meopa hade en kondesor men även en lös etsad glasskiva som man kunde stoppa i filterlådan för att erhålla ett mer diffuserat ljus.
Med risk att komma från ämnet.....nu förstår jag varför det finns en sådan frostad glasskiva men var stoppar jag den?
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
ariadne skrev:
bara en fråga till -
kondensorn för mellanformat är det den "80"
( inte "50") ?
Korrekt! 80:an är för MF
ariadne
Aktiv medlem
har nu fått lite mer info och delar gärna med mig ihopp om att få lite åsikter och tips och råd.
jo, det satt ett kondensor 80 i apparaten.
fanns ingen 50 alltså, men det borde man kunna leva med?
negativhållare fanns för båda.
sen var det det där med optiken. det fann ett 80 och ett 50, märke : meopta.
som jag inte vet ett smack om. det finns tydligen modeller som belar, anaret, meogon , men jag vet inte vilken av dem det var.
hur som helst frågan är ju om denna optiken "duger". är det nån som vet vad den ligger på på en skala?
om jag "måste" byta ut optiken är det fortfarande bra pris tycker ni ?
jo, det satt ett kondensor 80 i apparaten.
fanns ingen 50 alltså, men det borde man kunna leva med?
negativhållare fanns för båda.
sen var det det där med optiken. det fann ett 80 och ett 50, märke : meopta.
som jag inte vet ett smack om. det finns tydligen modeller som belar, anaret, meogon , men jag vet inte vilken av dem det var.
hur som helst frågan är ju om denna optiken "duger". är det nån som vet vad den ligger på på en skala?
om jag "måste" byta ut optiken är det fortfarande bra pris tycker ni ?
Jag har haft två Anaret. De var helt användbara men behöver bländas ner en del för kantskärpa.
Den stora fördelen med ett ljusstarkt 2.8-objektiv är att det blir enklare att fokusera och att man kan fokusera mer precist. De ger ju en ljusare bild att fokusera på och med mindre skärpedjup vilket gör att det syns tydligare när man är precis rätt.
Sen är det mer en bekvämlighetssak att man kan få lite snabbare tider med ett ljusstarkare objektiv. Skillnaden mellan 2.8 och 4.5 är 1 1/3 steg vilket ger motsvarande påverkan på exponeringstiden (förutsatt att båda bländas ner lika mycket då). Ett högkvalitativt objektiv behöver inte bländas ner lika mycket för optimal skärpa vilket kan ge ytterligare lite snabbare tider. Men som sagt, jag tycker att fokuseringsfrågan är viktigare än tidsfrågan.
Det brukar går att hitta fina begagnade EL-Nikkor 50/2.8 för en spottstyver ibland har jag sett. Det är fina objektiv. Men du kan nog lugnt börja med ett tjeckiskt rör tycker jag.
Den stora fördelen med ett ljusstarkt 2.8-objektiv är att det blir enklare att fokusera och att man kan fokusera mer precist. De ger ju en ljusare bild att fokusera på och med mindre skärpedjup vilket gör att det syns tydligare när man är precis rätt.
Sen är det mer en bekvämlighetssak att man kan få lite snabbare tider med ett ljusstarkare objektiv. Skillnaden mellan 2.8 och 4.5 är 1 1/3 steg vilket ger motsvarande påverkan på exponeringstiden (förutsatt att båda bländas ner lika mycket då). Ett högkvalitativt objektiv behöver inte bländas ner lika mycket för optimal skärpa vilket kan ge ytterligare lite snabbare tider. Men som sagt, jag tycker att fokuseringsfrågan är viktigare än tidsfrågan.
Det brukar går att hitta fina begagnade EL-Nikkor 50/2.8 för en spottstyver ibland har jag sett. Det är fina objektiv. Men du kan nog lugnt börja med ett tjeckiskt rör tycker jag.
ariadne
Aktiv medlem
"Den stora fördelen med ett ljusstarkt 2.8-objektiv är att det blir enklare att fokusera och att man kan fokusera mer precist. De ger ju en ljusare bild att fokusera på och med mindre skärpedjup vilket gör att det syns tydligare när man är precis rätt."
okej, jag tänkte också att det kan ju inte bara vara en tidsfråga, det skulle liksom vara för fånigt.
det känns som att jag slår till på den här apparaten!
jag kan ju alltid som sagt komplettera med annan optik sen om jag vill ( har redan sneglat lite på just El-Nikkor 2,8/50) men ändå bra att man inte genast måste sätta igång med att komplettera sin utrustning det första man gör, de tjeckiska rören ska nog duga fint.
jag tackar för all hjälp!
okej, jag tänkte också att det kan ju inte bara vara en tidsfråga, det skulle liksom vara för fånigt.
det känns som att jag slår till på den här apparaten!
jag kan ju alltid som sagt komplettera med annan optik sen om jag vill ( har redan sneglat lite på just El-Nikkor 2,8/50) men ändå bra att man inte genast måste sätta igång med att komplettera sin utrustning det första man gör, de tjeckiska rören ska nog duga fint.
jag tackar för all hjälp!
Similar threads
- Svar
- 2
- Visningar
- 862






