Annons

Konica Minolta Dimage Z5, hur e den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Drakcir

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet av Konica Miolta Dimage Z5 ?
Hur e den?
Den verkar rätt sjysst, men tyvärr har ja inte sett så mycket bilder,recensioner av den så man e lite osäker om ett köp!

Ös på me tips på allt möjligt om denna kameran!

Nu kör ja med en Olympus C-720 UZ, känns som den har gjort sitt nu efter 1½ år... känns som ja vill ha lite modernare!

Tack på förhand // D

ps. fotar mycket motorsport, så ja vill ha mycket zoom ds.

http://medlem.spray.se/rickard/

Inga direkta erfarenheter eg, men de bilder jag sett hittils tyder på att den är tämligen lik Z3 vad gäller bildkvalitet iaf. Rätt okej, men lite mer brus än som vore önskvärt.
Men har du inte så bråttom så vänta för all del på lite tester. Tills dess kan du ju, om du inte redan gjort det, kolla in tester på Z3.

Ok ok, tackar!
Den e mao rätt lik Z3an då, lite megapixlar o sånt som skiljer dem åt, annars e det väl inte så mycket va ja har förstått!

Precis.
Om specarna på cyberphoto stämmer så har Z5 större LCD, men färre pixlar i EVF:en.
Z5 har möjlighet både till kortare slutartiden än Z3.
Sekvenstagningen skiljer lite. Z5 har lite större buffert och klarar fler bilder i sträck.

Beroende på vad man fotar så KAN det ju ha betydelse, men i de flesta fall har det kanske inte SÅ stor betydelse.

Men innan du köper så vänta och se vad som presenteras på PMA åxå. Kanske någon annan tillverkare släpper något intressant...

fast ja gråter ju inte direkt om man kan ta många sekvensbilder, bra inom motorsport o acttionbilder! Det e bara ett + för mig...

Vad e PMA förnåt ?

PMA är en stor fotomässa som går av stapeln på söndag. Kommer nog att presenteras en del nya modeller där.

Allright... låter ju nice!

Men finns det nån annan digitalkamera i samma prisklass o med liknande funktioner som Z5an som e prisvärd o bra?

Jag har testat Z5 och Z20 för tidningen Allt om Digitalfoto och artikeln kommer i nästa nummer.

Det stämmer att kameran fått en större skärm.

Kort sagt kan jag säga att Z5 är ömse om vin och ömse om vatten.

Det finns flera modeller på marknaden som också har rejäla zoomobjektiv, tex från Olympus och Panasonic. Den senare har också skakstabilisering.

Jag antar att du har varit och petat på någon av dem. Själv står jag inte ut med ergonomin, fattar verkligen inte hur sjutton man ska få bra grepp om den. Men det är säkerligen mycket subjektivt.

froderberg skrev:
Jag har testat Z5 och Z20 för tidningen Allt om Digitalfoto och artikeln kommer i nästa nummer.

Det stämmer att kameran fått en större skärm.

Kort sagt kan jag säga att Z5 är ömse om vin och ömse om vatten.

Det finns flera modeller på marknaden som också har rejäla zoomobjektiv, tex från Olympus och Panasonic. Den senare har också skakstabilisering.

Ok ok, det låter bra, skall ja gå o köpa den när den kommer ut!

Så den e sådär alltså! E det mycket likt från Z3an, ja menar den verkar ju vara sådär o ta bilder med inomhus?

Sagoland: Jorrå, var o klämde på den idag faktiskt, o måste nästan hålla med lite att den var lite knepig o hålla i, men skön på nåt sätt ändå.. hmm!

Z5:an är knepig i början, avtryckaren sitter som om det var meningen att man ska använda tummen. Efter ett tag lär man sig handgreppet och uppskattar hur stadig kameran är att hålla i och hantera, känns som att risken att tappa den är lika med noll. Positivt med 2 tums skärm också. Härlig zoom, men med en ibland klart märkbar kromatisk abberation (stavas så?) i ytterkanterna vid max tele. Inomhusbilderna tycker jag är ok, men man får pilla lite med inställningarna själv för att få till det bra och strunta i automatiken. Automatiken skruvar gärna upp ISO med brus som resultat.
Har inte testat kameran fullt ännu, mycket pga det dåliga vädret den senaste tiden, men jag tror inte att jag ångar mitt köp i alla fall.
Ett kriterium för mig när jag valde kamera var att den helst skulle använda vanliga AA-batterier.

Senast ändrad:
Roger, det låter som att du skulle kunna bli en bra kameratestare. :)

Sony har kommit med en konkurrent kallad H1 med 12x zoom och antiskak Sen finns två 12x-modeller hos Panasonic med antiskak som båda är ljusstarkare än Z5. Den ena med 2.8 över hela området och den andra med 2,8-3,3.

Efter vad jag har lärt mig om förhållandet mellan antalet pixlar och storleken på CCD:n så borde ju Z5:an vara brusigare än Z3:an, dom har ju samma storlek på CCD:n. Det är ju egentligen bara 1 Mpixel och storleken på LCD:n som skiljer vad jag vet (och priset ;)
Z3:an tycker jag är helt OK utomhus men inomhus får man som andra här ovan redan har sagt pilla lite själv, ISO 50 rekomenderas starkt.
Antiskakningen fungerar utmärkt och zoomen är snabb och precis. Z3:an skulle jag iaf säga är ett bra köp, Z5:an borde vara ungefär lika fast med fler försäljningsargument (pixlar)

Tackar för alla svaren.. den låter ju helt ok ändå ju!

Men alltså när man filmar med den, kan man zooma då?
Hur e kvallen på filmerna? O ljudet?

O du froderberg, när kommer tidningen ut?

Det går att zooma när man filmar med kameran och ljudet är överraskande bra, bildkvaliteten har jag lite svårt att säga nåt om för jag har bara testat inomhus i dåligt ljus. Den sparar filmerna i .mov format (QuickTime) och i bästa läget 640x480 30fps får man bara plats med lite drygt 4 minuter film på ett 256mb kort.

En lite lustig sak som jag inte tänkte på när jag köpte kameran...zoomreglaget sitter på baksidan uppe till höger och jag tittar i sökaren med vänster öga och nästan petar mig i högerögat med tummen när jag zoomar ..har vant mig att hålla ifrån lite nu, men i början var det farligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto