Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstig ljushet i PS CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Jag vet att det finns liknande tådar i forumet sedan tidigare men den här gången har jag helt enkelt inte kunnat lösa problemet. Som jag ser det är det inget fel i inställningarna och så vitt jag vet fungerade allt för några veckor sedan. Det enda som jag kan komma på som är ändrat är att jag har installerat en negativscanner (Minolta DiMage Scan Dual III) och att den har dykt upp som färgprofil i PS. Dock är den inte vald någonstans vad jag kan se.

Om jag bockar för "MONITOR RGB" i "VIEW/PROOF SETUP" blir tonerna de samma i PS som i bilden när den är sparad men så har jag aldrig behövt göra förut.

Normalt sett jobbar jag med bilden i AdobeRGB och om jag ska lägga den på nätet konverterar jag den till sRGB varpå bilden i PS får samma toner som den som jag sparar för nätet. NU funkar inte det längre! Även om jag gör om bilden till sRGB så blir den mörkare när jag visar den i explorer eller annat program som inte hanterar färgprofiler.

Exempelbilden visar hur sRGB bilden ser ut i PS (vänster) respektive ett program som inte kör färgprofiler (höger).

Bilagor

• salsagg2.jpg
    salsagg2.jpg
    56.5 KB · Visningar: 634
Generellt sett går det inte. Du kan inte få rätt färger i Internet Explorer eller andra applikationer som inte hanterar färgprofiler. De struntar dels i profilen som finns i bilden, och de struntar också i den nödvändiga konverteringen till din monitorprofil. Det betyder att det enda fall där bilderna presenteras rätt är när bildens färgrymd exakt råkar motsvara monitorns profil. Det lär inte hända. Vanliga monitorer liknar sRGB ganska mycket, och det är enda orsaken till att man ens kommer i närheten.

Du kan få bilderna att se lika ut på DIN dator (konvertera till monitorprofilen) men det rekommenderar jag inte. Använd en bättre bildvisare om du vill se bilderna korrekt, t.ex. Thumbs Plus.

Sen kan du förstås mycket väl ha knasiga inställningar nånstans som gör att det blir ännu mer fel, eller så har du bara ändrat nåt. Kalibrerat monitorn kanske? Det låter ju som att det har hänt nåt. Där kan jag inte hjälpa dig.

Problemet fanns inte förrut. En bild KONVERTERAD från adobeRGB till sRGB såg lika dan ut i PS som i "Save for web" förrut men nu gör det inte det längre. Det är något som har hänt men jag kan inte klura ut vad det är. Att få en bildvisare att visa det rätt är inga problem, det är bara att hitta en stöder profiler, men då blir det inte rätt när folk tittar på bilderna jag lägger ut på nätet.

Men tack i alla fall för ett försök till hjälp! :eek:)

Henrik

Hej, Henrik!

Kanske inte mycket till hjälp, men har du undersökt om det finns någon bug i CS2 som skulle kunna orsaka detta?
Själv använder jag Elements 3, och har råkat ut för en del mystiska saker angående gråskala, problem som försvunnit och sedan kommit tillbaka utan att jag gjort något, mig veterligen. Jag kan inte tolka det som annat än antingen buggar i Elements och/eller Windows eller konflikt mellan Elements och Windows.

Själv har jag inte lyckats få någon rätsida på eller solklar, otvivelaktig förklaring på mitt problem, och ska man kontakta Adobe om sådana här saker vill det till att man råkar få tag på någon som kan just det man har problem med utan och innan, och det kan vara väldigt svårt.
Detta gäller naturligtvis inte bara Adobe, utan varje gång man har något mystiskt tekniskt problem som man inte får grepp om. Förklaringen finns ju någonstans, men att hitta någon som har den...

Vänliga hälsningar.
Lasse C

värför konvertera till srgb när du ska lägga upp på nätet det funkar med rgb bara du ökar på lite färg mättnaden

För då kommer de läsare som de facto KAN läsa adobeRGB visa en bild som har för hög mättnad. Om jag konverterar till sRGB så blir det lika i alla läsare. Dessutom har jag mer kontroll på slutresultatet om jag konverterar till sRGB än om jag ska hålla på att gissa hur mycket färgmättnad en bild i adobeRGB förlorar när den feltolkas som en sRGB.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna se skillnaden på någonting när jag bara ser en version av bilden? Du skriver inte heller om du menar sRGB eller adobeRGB eller möjligen någon annan variant. Klart är dock att det syns ganska stor skillnad på en bild som är adobeRGB om den tolkas som rätt (som just adobeRGB) och om den tolkas felaktigt som sRGB.

hej jo jag har instälningen både i camera och photoshop som rgb och adobe RGB visst min abilder kanshe ser änu bättre ut på skärmen med sRGB intällt när konverterar du till från rgb till srgb om du har en bild Ver ändrar du är det när du sparar bilden eller kan du göra en ändra i inställningen bara beskriv gärna hur du gör mvh Jonas

Jag jobbar med bilden i 16-bitars adobeRGB så långt jag kan och sedan sparar jag ett "orginal". Sedan storleksanpassar jag bilden, skärper den med USM och konverterar till lämplig färgrymd och 8-bitars om det behövs. Det viktigt är att KONVERTERA till annan färgrymd och inte bara ändra förgrymden. Konverterar man tolkar datorn om bilden så att den blir så lik orginalet den kan under förutsättningarna för den nya färgrymden.

det låter bra på det sättet du gör men hur konverterar du vika steg du änvänder vilka steg du gör för konverterig? tack i för väg mvh Jonas

För framtida referens så kan jag säga att problemet löstes med en Pantone Colorvision Spyder. Med andra ord så var färgprofilen för monitorn kass. Det hade även gått att fixa hjälpligt med Adobe Gamma Loader som kan köras från "Kontrolpanelen" i windows.

working space

Se till att du har s-rgb som working space när du ska kika på s-rgb-bilder i PS. Du verkar ha adobe-rgb inställt enligt bilden. Då blir resultatet blekt och färgfattigt. (Hoppas jag förstod dig rätt).

Nu ser jag att jag nog missförstod dig. Eller?

Senast ändrad:
Nja... det blir ju inte det om jag läser dem i PS och väljer att jobba med inbäddad profil.

Men nu när skärmen är kalibrerad är det som att en helt ny värld har öppnat sig. Kamera, PS och camera RAW jobbar ihop helt plötsligt. Underbart!

ANNONS
Götaplatsens Foto