Annons

Konstigheter med Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

gladers

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt Lightroom 3 och Photoshop CS5, i bägge fallen en uppgradering fr Lightroom 2 resp CS3.

Två problem har dykt upp som jag inte finner ngn lösning på:

1. Mitt installationsval var att använda engelska språket i Lightroom. Den installerades, fungerade inledningsvis, men så plötsligt är språket svenska! Har inte en susning om lämplig åtgärd.

2. Jag kan inte få kopplingen Lightroom och CS5 att fungera. Valmöjligheterna är nedsläckta i valmenyn. Detta är tydligt ett fel som släpar efter från Lightroom 2 där jag hade det likadant. Genom att lägga in Photshop CS5 som extra tillval kan jag öppna mina filer, men jag kan inte öppna som smarta objekt och de andra varianterna. Har ingen aning om lämplig åtgärd här heller.

Snälla, finns det någon mer kunnig person där ute som kan hjälpa mig?

/Bengt Carlsson

Det första är för att du har svenska på operativsystemet. Har likadant hos mig, fast jag inte valde ngt språk. Det andra har jag tyvärr ingen aning om, kanske har det blivit ngt fel när PS installerades??

/Peter

Det första är för att du har svenska på operativsystemet. Har likadant hos mig, fast jag inte valde ngt språk. Det andra har jag tyvärr ingen aning om, kanske har det blivit ngt fel när PS installerades??

/Peter

Men jag har aldrig tidigare haft svenska som förvalt språk för Lightroom, inte heller Lightroom 2. Bara plötsligt, sådär, blir det på svenska efter att ha fungerat med engelska en vecka. Strange!

Dessutom fungerar CS5 med det engelska förvalet jag gjort utan krångel.

Senast ändrad:
På ettan svarar jag Redigera-Inställningar-fliken Allmänt-knappen Språk=> välj själv, på tvåan vet jag inte... ;-)

Jag har nyligen köpt Lightroom 3 och Photoshop CS5, i bägge fallen en uppgradering fr Lightroom 2 resp CS3.

Två problem har dykt upp som jag inte finner ngn lösning på:

1. Mitt installationsval var att använda engelska språket i Lightroom. Den installerades, fungerade inledningsvis, men så plötsligt är språket svenska! Har inte en susning om lämplig åtgärd.

2. Jag kan inte få kopplingen Lightroom och CS5 att fungera. Valmöjligheterna är nedsläckta i valmenyn. Detta är tydligt ett fel som släpar efter från Lightroom 2 där jag hade det likadant. Genom att lägga in Photshop CS5 som extra tillval kan jag öppna mina filer, men jag kan inte öppna som smarta objekt och de andra varianterna. Har ingen aning om lämplig åtgärd här heller.

Snälla, finns det någon mer kunnig person där ute som kan hjälpa mig?

/Bengt Carlsson

Kika här: http://kb2.adobe.com/cps/401/kb401629.html

Men jag har aldrig tidigare haft svenska som förvalt språk för Lightroom, inte heller Lightroom 2. Bara plötsligt, sådär, blir det på svenska efter att ha fungerat med engelska en vecka. Strange!

Nope inte konstigt alls, de har stöd för Svenska, men lite udda val att gå på förvalt operativsystemsspråk. De har även nämnt det i deras notes som nämndes.

På ettan svarar jag Redigera-Inställningar-fliken Allmänt-knappen Språk=> välj själv, på tvåan vet jag inte... ;-)

Tack för det! När jag kollade stod det angivet att förvalt språk var engelska, jag gjorde då så att jag förvalde svenska, startade om, nytt förval engelska startade om och.... voila! .....engelska!

Verkar motsvara mina bekymmer. Jag installerade Lightroom 3 före installation av CS5, så den måste ha gått på gamla defekta inställningarna i CS3 som fanns. Här rekommenderar de ominstallation av CS5, jag gissade för egen del innan att kanske ominstallation av Lightroom var det som behövdes. Perfekt och tack för hjälpen så här långt. Håller tummarna för en lyckad "operation"!

ANNONS
Götaplatsens Foto