Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter Minolta -> Canon EF

Produkter
(logga in för att koppla)

ahlmik

Medlem
Hej! Är det någon som vet om det finns någon konverter mellan Minoltas bajonett (X700) och Canon EF. Detta då jag har några gluggar från min tidigare fotoperiod från 80-talet. Att inte auotofokus och bländare fungerar är ok bara man kan koppla dit gluggen på kameran.
/Micke

Mig veterligen tillverkas inga adaptrar för Minolta MD -> Canon EOS.

Problemet med Minoltaobjektiv på EOS-hus är att det inte går att få in en adapter utan att antingen förlora fokus vid oändligheten eller använda en lins (som då fungerar som en kort teleförlängare).

Om du ändå vill prova är som sagt gaffatejp en möjlighet, en annan klassiker är att tälja till ett kamerahuslock som du fäster objektivet på.

/Daniel

Tackar för svaren. Frågan var om det fanns konvertrar eller ej. Om det funnits så hade det var kul o testa om de gamla gluggarna var värda att använda, men jag har nya så detta är ingen stor fråga i sig.
/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto