Annons

Konverter till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

hybq

Avslutat medlemskap
Hej!

Har funderingar på att köpa en telekonverter till min Canon EOS 1000D.

Men har ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS, vilken konverter ska jag välja till det objektivet?

MVH Andreas

Canons TCs går bara att använda på vissa objektiv. Kanske går det t ex att köpa en Sigma TC som passar till ditt objektiv.

Canons TCs går bara att använda på vissa objektiv. Kanske går det t ex att köpa en Sigma TC som passar till ditt objektiv.
Om jag fattat rätt går Canons TC bara på Canons L-optik. Andra tillverkares TC funkar på annan optik till Canon -- dock ej EF-S-optik, eftersom de sticker in längre i kamerahuset (eller i en TC).

Osäker om skärpan räcker för en TC. Kanske överväg en längre telezoom istället. Sigma 80-400 eller 120-400 kostar bara lite över 6000 beg och ger bättre ljusstyrka och skärpa än din zoom plus TC.

Även om du hittar en telekonverter som passar så tappar du autofokus. AF fungerar bara tom bländare 5,6 om man inte har ett 1-hus (som klarar bländare 8).

Med en TC så förlorar man 1 bländarsteg på 1,4x och 2 bländarsteg vid 2x förstoring
/Lars.

Om jag fattat rätt går Canons TC bara på Canons L-optik. Andra tillverkares TC funkar på annan optik till Canon -- dock ej EF-S-optik, eftersom de sticker in längre i kamerahuset (eller i en TC).

Canons passar bara L-telen med längre brännvidd än 135mm samt EF 70-200/2,8 L + IS, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L IS USM.

inte alla L-objektiv...

ANNONS
Götaplatsens Foto