Annons

Konvertera manuella macrotillbehör till AF-kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Svensson

Aktiv medlem
Hej allesamman!

JAg har (som ett vinterprojekt) tänkt att reda ut om och pröva hur man kan konvertera äldre makrotillbehör för bruk på AF-krävande kamerahus. För detta behöver jag ett eller ett par skrotade AF-objektiv - jag har inne "köpesannons om detta. Den vitala delen är, som alla förstår) CPU:n i objektivet - det är den som behövs för att bota hjärndödheten i kameran.

Tanken är att det (vid anständigt resultat) skulle kunna resultera i en praktisk artikel om hur man kan gå till väga.Roland Elliott, Björn Rörslett och några andra har jag redan koll på. Men det här är tänkt att vara en enklare och mer generell lösning än att konvertera manuella objektiv.

Någon som vill tycka, tipsa eller diskutera?

Björn rörslett har på sin hmesida listat vilka manuella Nikkor-objektiv som går att att cpu-modda och vilka som inte går.
http://www.naturfotograf.com/lens_CPUconversion.html#top

Är det bara automatisk ljusmätning du är ute efter är det nog smidigare att använda objektiven på en D1x eller D200.

Jag gjorde själv så att jag hoppade över D70 och satsade på en beggad D1 för 5000kr (Jan 2005) när jag gick över från en Minolta SRT 100x till Nikon.

Sen dess har jag mestadels köpt manuell-fokusOptik av ganska god kvalitet för struntsummor, jämfört med om jag hade valt nya eller begagnade AF med likvärdig optisk prestanda och ljusstyrka.

Håller absolut med om att en 200 hade varit finfin.

Jag är visserligen gammal Nikondåre, men här tar jag nog glatt steget vidare, ut i cyberspace. Det är för övrigt fullt möjligt att titta på "polaroidbakstycket" för att se oom man fått en vettig exponering, så alldeles puckelryggiga är inte ens de "handikappade" kamerorna i serien. Min är en D70s - kanske kommer det ett "rysshack" till den också...

Jo, jag hade tänkt dels tänkt göra en "dummy" som agerar objektiv ("smart mellanring"). Värdet skulle vara att man kan få (makro)mätning med alla objektiv på alla (AF)-kameror. Ljusstyrkan går bra att ljuga om så värdena på optiken är inte kritiska. En lögnaktig EXIF-fil kan man leva med.

Sedan kan man också tänka sig två mellanringar, med en lakritskabel emellan så man kan köra AF-S-objektiv helautomatiskt och alla andra AF halvautomatiskt.

Men vi får se vad det kan bli.Jag tackar f. ö för visat intresse och bistånd.

ANNONS
Götaplatsens Foto