Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPersson1

Ny medlem
Hej allihopa!

Jag har nu kommit över säckar med gamla Hi8 och mini DV kassetter och har försökt få bukt med hur jag digitaliserar alla dessa så familjen blir nöjd så jag hoppas ni kan hjälpa mig komma underfund med vad som är bäst.

Jag har de gamla videokamerorna till hands, håller på med hjärt lungräddning på dem nu så ej säkert om de kommer starta utan nya batterier. Tanken är att lägga dem på nån NAS server i slutändan men hur tycker ni jag skall gå tillväga innan dess.

Initialt känns ju denna enklast, synpunkter?

Jag är helt novis på detta med gamla kassetter men jag är väldigt teknisk enligt mig själv så hade varit supersnällt om ni kan ge mig lite tips :)

Tack på förhand

Mvh Simon :) kassett.jpg
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En kabel från respektive kamera till datorn är ett bra första steg.
Troligen behöver du någon form av anslog-till-digital-adapter.
Sedan behöver du mjukvara för att fånga signalen och spara som mpeg-filer.
 

PMD

Aktiv medlem

Tonyeagle

Aktiv medlem
Det TS ska göra är att kolla vilken typ av kabel som hans kameror har för överföring till dator och sedan se till att han har ett videoredigeringsprogram som tar formaten i fråga. Kanske tom windows egna program klarar detta. Jag har för mig att de flesta HI8-kameror brukade köra med firewire men mini DV vet jag inte. Sedan är det nog lättare att köpa rätt kablar till datorn eller kabelkonverterare. Något annat behövs inte. Har själv suttit och gjort filmsnuttar och plockat stillbilder ur HI8-band för publicering på hemsidan svalan (gamla artportalen) och till annat med bara en firewirekabel och ett gamalt pinnacle videoredigeringsprogram. När TS fått in materialet i datorn kan han konvertera till många vanliga format även med gratisprogram för video.

Nu får jag korrigera mig själv. videokamerorna jag pillade med var digital8 och senare miniDV. Programmet och kortet till kabeln köptes till digital 8 -kameran men jag är inte säker på om denna kabel användes till MiniDV. Kanske behövs det mer prylar för HI8 (där har jag noll koll).
 
Senast ändrad:

Johan_G

Aktiv medlem
De flesta miniDV-kamerorna jag har använt har gått att ansluta via USB och/eller FireWire samt via kompositutgång/analoga ljudutgångar.
Hi8, vissa, kanske de flesta?, har FireWire men inte USB, andra har vad jag kommer ihåg bara kompositutgång för video och analoga utgångar för ljudet.
Om dina kameror klarar FireWire skulle jag rekommendera att du försöker få tag på ett FW-kort.
Måste du använda kompositvideo måste du ha ett videocapturekort och här finns det inte mycket att välja på om du vill hålla nere kostnaderna.

MovieSaver600 som nämndes ovan (säljs också under en hel radda andra namn och till ungefär samma pris) är ett billigt capturekort du kan använda. Nackdelen är att om du använder den medföljande programvaran kan du bara föra över videon till en mycket hårt komprimerad H264 video eller AVI, dessvärre är det i det närmaste omöjligt att få ljudet i sync, oavsett om du använder ljud in via USB eller ljud in via datorns ljudkort, om du spelar in som AVI, jag tror inte jag träffat på något av de lite billigare USB-capturekorten som inte lider av de problemen.

Väljer du att köpa ett USB-capturekort (bor du i Örebrotrakten har jag ett MovieSaver600 du kan låna) skulle jag rekommendera dig att installera och fånga videon via gratisprogrammet VirtualDub.

I VurtualDub kan du snabbt och enkelt se redan under inspelningen se hur osyncat ljudet blir (bilder jag la upp för att hjälpa en annan för något par år sedan):

och dessutom mycket enkelt synca ihop ljudet det med videon:

VirtualDub är inte modernt eller vackert till utseendet, men det är relativt kraftfullt och fungerar faktiskt riktigt bra.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har ett liknande problem. Jag har en massa video-8 kassetter och mitt problem är att kameran har vandrat vidare till kamerahimlen så jag kan inte spela upp dem ens längre. Alternativet för mig är alltså att lämna bort dem för digitalisering. Kan nog bli kostsamt, och det finns en risk att några av banden jag har saknar innehåll. Ett alternativ skulle vara att hitta en begagnad kamera eller bandspelare.
 
ANNONS