Annons

Kopiera Bilder från SD-kort till en server

Produkter
(logga in för att koppla)

SunoE

Medlem
Hej!

Mitt första inlägg här, och frågan är kanske dum... men iaf:
Jag hade tidigare ställt in datorn så att när jag ansluter kameran så flyttas bilder automatiskt till hårddisken och raderas från kameran. Men detta var länge sedan...
Nu har jag ny dator (windows) och ny kamera, dessutom har jag en NAS ansluten i nätverket. Jag vill lägga bilderna på NAS:en och med så få knapptryckningar som möjligt flytta bilderna från ett SD-kort till en ny katalog med dagens datum. Men jag hittar inget bra sätt! Jag är knappast först med den önskan, så därför frågar jag hur gör ni?

/M

Jag använder Lightroom.

Den startar import-rutan när jag sätter i ett kort i kortläsaren. Sen klickar jag bara "import".

Det skapas en mapp med datumnamn i en hierarki med årtal. Jag har inte aktiverat det men man kan säga åt Lightroom att även spara på en sekundär plats, det kunde vara backup på NAS exempelvis.

Gör ett script för det och skapa en länk till scriptet på skrivbordet..

Exempel: (win+r, notepad c:\flyttabilder.cmd)

@echo off
mkdir U:\NAS\%date%
move /y P:\MINNESKORT\*.* U:\NAS\%date%\

Blir en dubbelklick. Om det känns jobbigt kan du anropa scriptet från autorun.inf på minneskortet, då slipper du dubbelklicken också.

Senast ändrad:
Gör ett script för det och skapa en länk till scriptet på skrivbordet..

Exempel: (win+r, notepad c:\flyttabilder.cmd)

@echo off
mkdir U:\NAS\%date%
move /y P:\MINNESKORT\*.* U:\NAS\%date%\

Blir en dubbelklick. Om det känns jobbigt kan du anropa scriptet från autorun.inf på minneskortet, då slipper du dubbelklicken också.

Men det där blir väl mappar med dagens datum som namn?
Hur gör man om man vill sortera bilderna i mappar efter fotodatum då? Med ett skript alltså?

P...

Det blir betydligt krångligare om man skall skapa flera ny mappar med fotots datum! Men det går säkert.
Det jag sökte var det som flossy666 föreslog, men...
jag ville egentligen att det skulle starta automatiskt så fort jag stoppar i SD-kortet. Kan man få ett script att starta då?

Tack
/M

ANNONS
Götaplatsens Foto