Annons

Kopiering på glas??

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag har letat efter info om hur det funkar med kopering på glas men jag hittar inget kan någon hjälpa mej?
Jag vet inte ens om det funkar sa, jag vet grejen med glas neg men det är väl en annan femma right?

Det finns ju flytande emulsion som man ska kunna pensla på vad som helst nästan. och sen belysa och framkalla. det finns en bok som behandlar det.
men nu kommer jag inte ihåg namnet på den.boken behandlar allt möjligt om fotografering.

Fotogenet skrev:
Det finns ju flytande emulsion som man ska kunna pensla på vad som helst nästan. och sen belysa och framkalla.
Jag tror inte att flytande emulsion fastnar direkt på glas. Däremot går det kanske om man först preparerar glaset med en så kallad ''primer'' (ett mellanlager som fastnar på glaset och som man sedan kan fästa den flytande emulsionen på). Själv har jag ingen erfarenhet av primers men nu när du vet vad du ska leta efter så blir det kanske lättare att hitta det.

Hittar du ingen här på Fotosidan som har erfarenhet av det så kan jag fråga folk i bekantskapskretsen som har erfarenhet av liknande saker.

bilder på glas

Boken som är på Engelska heter silvergelatin
och finns förmodligen fortfarande att beställa från http://www.silverprint.co.uk/
De svenska leverantörerna har haft svårt att få
avsättning för emulsionen som de importerat och
en av dem sade rakt ut- jag är så trött på att bli nerskälld av en massa konstnärer/fotografer
som inte orkar läsa bruksanvisningarna, så vi tar inte hem det mer.
Det är en lätt teknik vid rätt användande men oerhört känsligt för smuts och kräver också en mycket varsam hantering. Men kul är det. Maco tror jag det är som tillverkar en emulsion med variabel contrast. Men ett bra tips är läs boken först.

mvh
Lasse

Senast ändrad:
i elektronikbutiker finns en emulsion avsedd för att etsa kretskort. man sprayar på en lack på kopparlaminat. låter den torka i mörker, kontaktkopierar från negativ med uv-ljus och framkallar i en svag kaustiksodalösning.framkallningen löser upp den lack som blivit utsatt för uv-ljuset. efter framkallning har man ett skyddande lackmönster som motstår etsvätskan som fräter bort den koppar som inte är skyddad av lacket. överfört till glaset så skulle man med hjälp av lämpligt raster få till en bild och sedan antingen nöja sig med "lackbilden" eller fortsätta ett steg till och etsa de av lacken oskyddade delarna på glaset.

mitt bidrag till bruset på nätet

olle

ANNONS
Götaplatsens Foto