Annons

Koppla 5dmk4 till Windows 10

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej! Precis köpt en ny dator. Och får inte till kopplingen. Eller, lite fungerar.

Får upp kameran i utforskaren, ser och kan läsa korten SD och CF där. Men kan inte få igång Canon EOS Utility. Det händer inget mer än att "startrutan" kommer upp.

Inte heller fungerar det nya att använda kameran som webbkamera, även om jag laddat ner det. Skulle vilja livesända antingen på Youtube eller Facebook.
 

arichter

Medlem
Hej! Misstänker att du har fått samma problem som jag fick när jag uppgraderade min dator, det är problem med kompabiliteten mellan Eos utility och usb-portar på vissa moderkort med AMD-chipset, i mitt fall B450. Fick till slut till det med en usb 2-port, men det är ju ingen höjdare om man tänkt överföra bilder...
 

PeterWem

Aktiv medlem
Som ovanstående nämnt har det varit en del strul med AMD, Windows, 5D IV och EOS Utility. Inget strul i Linux med överföring, men då funkar förstås inte EOS Utility.
 

arichter

Medlem
Börja med att testa alla usb-portar, har du tur fungerar någon. Om det är en stationär dator kan man köpa ett expansionskort med extra usb3-portar, men kan inte garantera att det fungerar. Annars får man väl tjata på Canon att de ska lösa problemet eller byta till en dator med Intel-processor. 😕
 

Saxdalen

Aktiv medlem
Börja med att testa alla usb-portar, har du tur fungerar någon. Om det är en stationär dator kan man köpa ett expansionskort med extra usb3-portar, men kan inte garantera att det fungerar. Annars får man väl tjata på Canon att de ska lösa problemet eller byta till en dator med Intel-processor. 😕
Tyvärr är intel inte lika bra i dagsläget. Min 14 tumsdator här är grym. Och då har jag bara en AMD Ryzen 7 processor med ett Geforce 1660 Ti grafikkort. Men den är snabbare än många andra datorer på marknaden (som är bärbara) och i detta format.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är lösningen??? Jag skulle så gärna vilja köra den denna vägen. Slippa massa omvägar :)
Omvägen via en kortläsare är inte så lång.

Om du vill använda EOS Utility för att fjärrstyra kameran så går det att göra med WiFi (om kameran har det förstås). Det är ju inte lika kinkigt med högsta möjliga fart för fjärrstyrning.
 

PeterWem

Aktiv medlem
En lösning:
Radera C:\Users\<name>\AppData\Local\Canon_INC

Starta om.

 
ANNONS