Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Korkat klonverktyg PSE 8

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Känner någon till om man kan ändra någon inställning för hur kloning fungerar i PSE 8?

Enligt instruktionen så ska man trycka ner ALT-tangenten samtidigt som man klickar på det som man "kopierar".
Man måste alltså använda både tangentbord och mus.
Det verkar helt befängt för mig.
Varför i hela friden kan man inte bara högerklicka på det man vill kopiera?
Högerklickar man så visas inställningar för klonverktyget men de når man ju enkelt uppe i verktygsfältet.
Gott nytt år förresten :)

Gott nytt år!
Det där har jag aldrig upplevt som ett problem. Vänj dig vid att använda tangentbord även för en del snabbkommandon för de vanligaste sakerna så kommer ditt arbetsflöde bli smidigare än att peka på små knappar och gå in i menyer för varje kommando.
Kolla även vad som händer när du håller ner Alt vid användning av andra verktyg. T ex för penseln ger Alt dig möjlighet att välja en färg direkt från bilden. Alt ändrar också mushjulets funktion.
Mellanslag är väldigt smidig för att förflytta dig på bilden när du är inzoomad (med Mellanslag ger Alt och Ctrl dig ytterligare möjligheter för navigation...).
Testa vilka funktioner som passar för dig och använd dem. I början kan det kännas avigt men jag lovar dig att åtminstone några av snabbkommandona kommer att kännas lika intuitiva som peka & klicka efter lite nötande...

Jag är förresten själv lite musfetischist och köper bara möss med mängder av programmerbara extraknappar. Mest använd är min knapp som har kommandot Ctrl+x :)

Tack för svar.
Nej jag kommer nog inte att ta någon skada av att använda tangentbordet i kombination med musen :)
Och som du säger så kanske jag kan lära mig några fler användbara tangenttryck.
Jag valde att skaffa ett PSE8 efter att ha använt och varit nöjd med PaintshopPro länge men jag tänkte att det finns mer matnyttigt i nya PSE8 och även gott om info om programmet.
Har börjat bekanta mig med det nya PSE8 lite smått ikväll och det känns rätt trevligt så långt.

ANNONS
Götaplatsens Foto