Annons

Korpfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

bella7010

Medlem
Hej!
Jag vet inte om detta är rätt ställe att vända sej till men jag gör ett försök.

Jag målar en del och gillar att måla korpar. Jag söker referensfoton att inspireras och måla av men jag är inte själv någon fågelfotograf tyvärr. Jag skulle gärna ta mina egna referensfoton och har gjort försök, men jag har inget bra objektiv till det så jag lyckas inget bra.

Så därför undrar jag, finns det någon fågelfotograf här som råkar ha några korpfoton av andrasorteringen som ska kasseras och kanske kan tänka sej att dela med sej till mej?:)
Mvh
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad menar du med ”referens” i frågan?

Tänker du måla av en bild till fotografisk likhet eller samlar du idéer för att skapa ett eget ”verk”?
 

bella7010

Medlem
Vad menar du med ”referens” i frågan?

Tänker du måla av en bild till fotografisk likhet eller samlar du idéer för att skapa ett eget ”verk”?
Måla av fotot. Jag målar semirealistisk.
Försöker avbilda samtidigt som det tydligt syns att det är målning.
En del gör jag om, en del försöker jag avbilda så likt det går..
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Ja det finns mycket på internet att hitta. Jag har såklart också sökt på korp och sett det. Men det är roligast att använda egna referenser när man skapar konst och kan man inte skapa sina egna referenser så kan man be om hjälp?
Jag har många bilder på Korp eftersom jag jagar älg i norra Jämtland. När någon skjutit en älg så messar korparna till varandra och efter bara några timmar har det kommit ca 10 korpar på mycket nära avstånd som vill smaka på älgköttet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Måla av fotot. Jag målar semirealistisk.
Försöker avbilda samtidigt som det tydligt syns att det är målning.
En del gör jag om, en del försöker jag avbilda så likt det går..
Att ”få” bilder av en annan medlem under givna och överenskomna villkor tar bort alla eventuella rättighetstvister som skulle kunna uppstå.

Att plocka valfri bild från nätet kan medföra tråkiga diskussioner med upphovsmannen, men troligen inget som fotografen kommer att vinna i en rättegång.

Hur menar du att en bild från någon (för dig okänd) fotograf på fotosidan är mer som en egen referens än en bild från nätet?
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Nå, det beror ju på hur målningarna är tänkta att användas. För eget privat bruk är det förstås inget problem. Ska dom däremot publiceras/visas offentligt så är det naturligtvis viktigt att man har upphovsmannens tillstånd, och helst skriftligt.
 

knobloch

Aktiv medlem

bella7010

Medlem
Hej allihopa!
Tack för era svar.
Men jag känner att det blev lite fel det här.

För mej är det stor skillnad på att använda googlebilder mot att använda sej av någons(okänd som känd) överblivna foton som inte finns publicerade någonstans och med dennes tillstånd och en eventuell betalning.
Även om mitt slutresultat är ganska långt ifrån ursprungsbilden så tycker jag det känns roligare och bättre.

Jag är själv superamatör fotograf och har aldrig varit i närheten av att sälja/dela med mej av mina fotografier med upphovsrätt och regler för hur bilderna används och hela den biten.
Och jag hade nog inte insett hur betydande det är för en fotograf. Det var en stor miss:/

Jag ber om ursäkt om min förfrågan har retat någon.
Jag skulle själv gärna dela med mej om jag hade något som någon annan behövde som jag själv inte behövde. Så därför tänkte jag nog att det var okej att fråga.

Jag hittar andra vägar. Tack❤
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ganska många korpbilder som är "andrasortering" (de flesta, faktiskt) och som jag aldrig har ens funderat på att de skulle ha något ekonomiskt värde (för de har de inte). De som eventuellt utgör "förstasortering" har jag inte heller några tankar på att försöka sälja.

Skicka mig ett email om vad du är ute efter så ska jag se om det finns några "skräpbilder" som du kan få. Om du tänker ställa ut eller sälja ditt alster så blir jag glad om du nämner var förlagan kommer ifrån, men några pengar vill jag inte ha.
 
Senast ändrad:

bella7010

Medlem
Jag har ganska många korpbilder som är "andrasortering" (de flesta, faktiskt) och som jag aldrig har ens funderat på att de skulla ha något ekonomiskt värde (för de har de inte). De som eventuellt utgör "förstasortering" har jag inte heller några tankar på att försöka sälja.

Skicka mig ett email om vad du är ute efter så ska jag se om det finns några "skräpbilder" som du kan få. Om du tänker ställa ut eller sälja ditt alster så blir jag glad om du nämner var förlagan kommer ifrån, men några pengar vill jag inte ha.






Hej! Va snällt av dej!
Va har du för mailadress?
 

PMD

Aktiv medlem
Klicka på mitt alias i det här inlägget och välj "allmän profil". Då ser du en klickbar text för att kontakta mig.
 

knobloch

Aktiv medlem
Nä, men tvisten fram till avgörandet kan vara tråkig.
Sant!

Det borde dock inte vara lika stor risk för tvist om man målar av en korp som ett porträtt av Krister Pettersson. Nu är jag ingen ornitolog, men de flesta korpar är väl ganska lika varandra medan Krister har (hade) ganska distinkta karaktärsdrag. :)

Skämt åsido, jag säger inte att Isabella ska måla av någons bild utan lov, tyckte bara att Krille P-artikeln var lite relevant i diskussionen.

Jag har dessvärre inga korpbilder att erbjuda, annars hade jag gärna delat med mig. Jag har nog en bild på en hackspett nånstans, och en del svan-bilder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Om du tänker ställa ut eller sälja ditt alster så blir jag glad om du nämner var förlagan kommer ifrån, men några pengar vill jag inte ha.
Den inställningen tror jag att du delar med många andra Per. Men det finns många trådar på forumet där handling har gått före frågan, och då blir det ofta tråkigt. Alldeles i onödan.
 
ANNONS