Annons

Korrigera distorition = Att bryta en regel?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefan_nordstrom

Avslutat medlemskap
Har alldeles nyligen köpt en Canon G11 som presterat väl än så länge efter två dagar.
Dessvärre upplever jag en hel del distorition som nästintill är förekommande i 8 bilder av 10.

Vi vet alla var gränserna sätts i dag när det kommer till efterbehandling av en bild.
En bild för den breda massan genom web, men framförallt i tryck.

Dvs en bild får anta förändringar som skulle kunna göras i ett analogt mörkrum och givetvis råder det ett totalförbud mot kloning, dvs avlägsna olika ting i en fotografisk bild.
(Bortsett från repor och damm från sensorn).

Min frågeställning, likt rubriken, är enligt följande?

Korrigera distorition i efterhand i exempelvis Lightroom 3.
Är det att bryta mot en regel, gå över gränsen?

Skulle vara ytterst intressant att få olika funderar och synpunkter på detta.
Såväl från etablerade yrkesfotografer, som amatörer.

Vet inte riktigt vilken "regel" du syftar på, men att korrigera ett optiskt fel kan inte vara negativt på något sätt. I alla tider har man ju i mörkrummet t ex korrigerat vinjettering. Och många moderna dslr korrigerar automatiskt distorsion, vinjettering och ca om man tar ut bilderna som jpg.

En amatörs kommentar:
Att korrigera bilderna från en G11 så att krokiga linjer blir raka måste väl vara tillåtet. Om syftet med att korrigerade är att kompensera för objektivets optiska tillkortakommande så att resultatet speglar verkligheten på ett mer naturtroget sätt kan det väl inte betraktas som fusk, snarare tvärt om.

Om man däremot överkorrigerar med syfte att förvränga perspektivet och verkligheten är det väl att bryta mot en regel, vilken regel vet jag inte, men regeln - du vet.

Har alldeles nyligen köpt en Canon G11 som presterat väl än så länge efter två dagar.
Dessvärre upplever jag en hel del distorition som nästintill är förekommande i 8 bilder av 10.

Vi vet alla var gränserna sätts i dag när det kommer till efterbehandling av en bild.
En bild för den breda massan genom web, men framförallt i tryck.

Dvs en bild får anta förändringar som skulle kunna göras i ett analogt mörkrum och givetvis råder det ett totalförbud mot kloning, dvs avlägsna olika ting i en fotografisk bild.
(Bortsett från repor och damm från sensorn).

Distortion förvränger verkligheten. Att korrigera distortion motverkar den förvrängningen och gör bilden mer verklighetstrogen. Det räcker som svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto