Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kortkommando i cs4

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej
Undrar om någon vet varför mitt kortkommando ¨för ökning av pensel och å för minskning inte fungerar. Jag gick in på kommandona och kollade. Det ser ut som att kommandot finns där.

Någon som vet varför detta inte fungerar

Tacksam för svar

Neo

Om du menar storleken så finns det ju inbyggt. Håll ned alt och högerklicka varpå du drar musen höger/vänster för att öka och minska storleken. Håller du inne skift dessutom så ändrar du hårdheten istället.

Om du menar storleken så finns det ju inbyggt. Håll ned alt och högerklicka varpå du drar musen höger/vänster för att öka och minska storleken. Håller du inne skift dessutom så ändrar du hårdheten istället.

Ahaaa... det var riktigt coolt! Jag har sett det för länge sedan men har glömt det helt att man kan göra så. Tack för tipset ;)

Neo

Tack för tipset, nu lärde jag mig något nytt.

Jag har CS3 och när man ALT högerklickar så kommer dialogrutan för penseln upp, samma som när man väljer i menyn för verktygsinställningarna. Inte lika smidigt som att dra i med musen.

Tack för tipset, nu lärde jag mig något nytt.

Jag har CS3 och när man ALT högerklickar så kommer dialogrutan för penseln upp, samma som när man väljer i menyn för verktygsinställningarna. Inte lika smidigt som att dra i med musen.

I min Mac höll jag ctrl-alt för att förstora/förminska penselstorlek och ctrl-alt-cmd(äpplet) för att justera hårdheten. Då kommer inget fönster upp (som det brukar komma om man antingen högerklickar eller ctrl-klickar 'mac'), utan penseln justeras direkt.

Neo

Ja där lärde jag mig nåt nytt. I CS4 funkar Alt (eller shift alt) utan rutor som dyker upp, jättesmidigt!

Annars har jag alltid lagt in mindre/större pensel på tangenterna Ö och Ä. Det och mycket till ställs in under "Edit/Keyboard Shortcuts" och sen klicka "Tools". Med engelskt tangentbord funkar defaultlägena säkert bra ([ och ] tror jag dom ligger på, och hårdhet på { och }). Men i Sverige blir det ju oanvändbart om man inte ändrar...

ANNONS
Götaplatsens Foto