Annons

kostnadsförslag företagsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

elinastrom

Ny medlem
Hej, jag ska fota ett företags konferensdag under ca 4 timmar. Företaget vill sedan ha bilderna i originalformat, redigerade, & med rättigheten att använda dem i olika kommersiella sammanhang. Jag uppskattar att den sammanlagda tiden för fotoarbete + efterarbete kommer uppgå till runt 10 timmar. Har beställt hem BLFs prislista, men inte hunnit få hem den ännu. Vad är rimligt att ta betalt för ovanstående? Speciellt med tanke på originalfiler & sålda rättigheter.
Mvh/Elin

En snabbtitt i 2009 års prislista är 975.-/timme + moms. Jag tror inte att jag skulle kunna sälja mig själv till det priset om inte företaget kommer att utnyttja någon speciell kompetens som jag besitter. Du kommer säkert att få väldigt olika svar men jag tror att mitt pris hade blivit ca 600.-/timme + moms. Lite funderingar.

1. Är det engångsuppdrag?
2. Skall bilderna användas under en längre tid?
3. Intern användning av bilderna?
4. Någon spin-off effekt för min egen del?
5. Några sidokostnader för min egen del?

Återkom gärna med "facit" hur dina förhandlingar lyckades.

Lycka Till!

Hej
Jobbar själv med den här typen av uppdrag.
Reagerade lite på din tidsplan. 4 timmars fotograferande och 6 timmars redigering????
Jag tror att det är få kunder som är villiga att betala för de antal timmar i efterbearbetning.
Om jag fått förfrågan hade jag räknat med ungefär två timmars redigering och efterbehandling.
Jobbar i Lightroom och ställer bilderna där för vidare export som jpeg i A4 för leverans.
Lycka till
G

ANNONS
Götaplatsens Foto