Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Krångligt med storformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Utan att veta något om storformat har jag blivit lite intresserad. Tror att en fältkamera (klapp-kamera) skulle passa då jag vill kunna släpa
med den och mestadels ta landskapsbilder. Frågan är bara om det är för mycket krångel jämfört med t.ex en Pentax 67 eller liknande. Det verkar vara en del meck med att ladda bladfilm och dessutom hålla dem dammfria, eller? Är det ekonomiskt försvarbart att hålla på med 4x5 dia på amatör nivå?

Med diafilm blir det ganska dyrt, ett tiopack Ektrachrome kostar ca 350kr för 4*5 tum och ca 1500 kr för 8*10. Sedan tillkommer framkallning med ca 40-50 kr bladet.

Nästa fråga är vad du ska göra med bladen... Köra Cibachrome eller scanna och printa är väl dom två vägar som finns. Det ska till stora printar innan jag skulle finna det vara värt mödan och kostnaden. Det går få stora printar från ett 6*7 också och om du fortfarande vill ha kvar möjligheterna till förställning finns det rullfilmsbakstycken som du kan hänga på storformataren. För dia och storformat rekommenderar jag rullfilmhållare.

Med svart/vitt blir prisbilden en annan. Photax säljer Fortepan 200, har för mig ett 25-pack för runt 120kr i 4*5 storlek. Framkallningen kan du sköta själv.

Det är ganska lätt att ladda bladfilmshållare, men det är även lätt att med lite damm. Det finns olika färdigladdade filmhållare från Kodak och Fuji men jag har inte så stor kolla på dessa.

ANNONS
Götaplatsens Foto