Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kritisera bildtitlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Billingen

Aktiv medlem
Hur ställer ni er till att kritisera bildtitlar här på Fotosidan?

Visserligen är det bilden som ska stå i fokus för kommentarerna, inte texten. Kritikpoolerna är bildforum, inte språkforum. Men jag kan inte låta bli att reagera negativt på felstavningar, särskrivningar, missvisande, löjliga, pretentiösa, eller på annat sätt diskutabla titlar.

Ändå drar jag mig för att kommentera titeln i fråga. Av någon anledning känns det mer personligt och kanske rentav sårande att påpeka en ful särskrivning än ett färgstick.

Är det fegt att inte tillrättavisa rena språkfel? Är det fel att inte ge kritiska synpunkter på en titel som man anser drar ner helhetsintrycket? Fel att inte kommentera om titeln motverkar bildens visuella uttryck? Ska titeln vara öppen för diskussion precis som bilden?
 

Minnert

Aktiv medlem
Jag håller med dig! Titeln kan få en bild att stå eller falla, jag kan i alla fall inte bortse från den. Jag låter bli att kritisera den om jag anser den "vara fel" eller dra ner helheltsintrycket, men jag brukar ofta kommentera den om jag tycker att den lyfter bilden!

Av erfarenhet från andra nätforum så tror jag att många skulle se den typen av kritik som helt irrelevant... Jag anser dock inte att den är det... Men som sagt, jag låter bli.
 

c.o

Aktiv medlem
Jag får väl erkänna att bildtiteln betyder nada för mig, jag kommenterar/kollar på bilder.
För mig spelar det ingen roll om man döper bilden eller låter den få ett nummer för att man inte bryr sig, bilden i sig blir ju inte mindre bra för att någon valt ett namn som någon inte tycker passar...
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ett exempel...
Prova att suga lite på bilden nedan.
Först med titeln "Fånig vägskylt".
Sen med titeln "Tvätta den nån gång då..."
Byt till sist titel till "Love you..."

Hur skulle er kritik av den här bilden skilja sig?
 

Bilagor

c.o

Aktiv medlem
För det första skulle jag inte kommentera bilden...
Men för mig ändras inte bilden i sig, utan bara budskapet om du sätter ihop bild titel, själv gör jag sällan eller aldrig det när jag kommenterar bilder...
För mig handlar det om att kommentera BILDEN inte bilden+bildtiteln...
 

Minnert

Aktiv medlem
Ett exempel...
Prova att suga lite på bilden nedan.
Först med titeln "Fånig vägskylt".
Sen med titeln "Tvätta den nån gång då..."
Byt till sist titel till "Love you..."

Hur skulle er kritik av den här bilden skilja sig?
Med titel ett: skulle inte kommentera.
Titel två: skulle inte kommentera.
Titel tre: Skulle kommentera i stil med Hahahah!


Bilden får helt klart olika budskap med de olika titlarna. Visuell kommunikation i ett nötskal.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Att i kommentaren skriva typ;
-Smör Kärna (skrivs Smörkärna utan mellanrum) tycker jag bara är bra.
Kan det någonsin vara fel att (utan ironi eller sarkasm) visa hur något felaktigt ska göras rätt?
För egen del tar jag lika tacksamt emot påpekande av uppenbara fel i min bild som i min bildtitel som i min matlagning som i min bilkörning som i min....

Sen om man uppfattar bildtiteln som missvisande eller något annat man uppfattar negativt med den kan alltid diskuteras. Kanske förmedlar namnet på bilden den känsla som fotografen själv upplever eller vill förmedla och då handlar det ju snarare om subjektivitet än felrättning.
 

hurf

Aktiv medlem
Jag tycker det är mycket trevligt när fotografen skriver en vettig titel och något om bilden (tanken bakom, något om motivet eller liknande). Då har den större chans att få kommentar från mig.

Dock respekterar jag dem som vill att deras foton skall få stå för sig själva och ladda upp bilder helt utan titel och text. Men då kommenterar jag inte lika gärna.

Däremot känns det inte så nödvändigt att kommentera själva titeln om den inte sticker ut och förändrar allt.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag anser att om man bemödar sig med att fota något, processa bilden, ladda upp den så borde man kunna ge det några sekunder till för att skriva lite extra text samt ge bilden en bra titel rättstavat och fint när man väl laddar upp något. Det är väl knappast en tävling om hur fort man laddar upp en bild. Dåligt skriven titel och tillhörande text saboterar helhetsintrycket av bilden.

/ Magnus
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Eftersom bildtiteln presenteras tillsammans med bilden blir den en del av bildupplevelsen. Därför är det ganska självklart att en felstavad bildtitel påverkar bildupplevelsen negativt.

En bildtitel bör tillföra någonting. En bild på en duva, med titeln duva, är ganska trist, intetsägande. Då är det bättre att bilden saknar titel helt och hållet (jag tycker fotosidan borde tillåta blanka bildtitlar).

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 

Lars_E

Aktiv medlem
Min ställning i det här är att det absolut finns ett definitivt kanske.
Det är ju helt beroende på när, var, hur.
Bildtiteln KAN ha betydelse och jag tror den oftare har det än inte.


Minna:
Kul att två trista och gnälliga bildtitlar kunde botas med en enda bildtitel med må-bra-känsla i!
Nåt funkar tydligen...

Utvecklar frågan lite, co:
Om nån lägger in en bildtext i bilden, räknas det i så fall?
 
Senast ändrad:

Matias

Aktiv medlem
jag önskar att det inte gick att sätta någon titel då jag tycker att det är rätt så ofta en bild uppskattas främst för sin titel. Dessutom vill jag helst tänka och känna själv kring det jag observerar. Sen tycker jag det är onödigt att kommenter språkfel på ett forum för foto. På språklejonsidan.se och copysidan.se är det annan sak.

Mvh
Matias
 

Graal

Avslutat medlemskap
Bildspråkets grammatik är det få som behärskar. Ledande titlar och texter hjälper föga, de överröstar bilden och tar ifrån den dess magi.

"Så mycket renare än vatten
Så mycket skörare än fint porslin
Så mycket djupare än natten
Så mycket starkare än ord"

Peter LeMarc
 

c.o

Aktiv medlem
[QUOTE
Utvecklar frågan lite, co:
Om nån lägger in en bildtext i bilden, räknas det i så fall?[/QUOTE]

För mig känns bilder med text ganska mycket reklam, man vill framkalla en känsla hos mottagaren...
När jag är inne på fotosidan är jag ute efter känslan i bilden, inte efter känslan som en eventuell bildtext ger, kan bilden inte tala för sig själv känner jag inget jättestort intresse i den, så svaret blir väl ett nej.

Däremot gillar jag när man får en liten förklaring till bilden, när någon bemödat sig att skriva ner var den är tagen, eller lite bakgrundsfakta, dock påverkar det inte mitt sätt att bedöma bilden.
 

JazzBass

Aktiv medlem
En välvald titel ger ibland bilden en helt ny dimension som leder in tankarna i en viss oväntad riktning, men det är absolut inte nödvändigt med en bildtitel. Hellre ser jag dock ändå att en bild har en riktig titel istället för t.ex. #63848693 eller DSC_385362, oberoende om den är banal eller inte.
 

Rosino

Aktiv medlem
Eftersom bildtiteln presenteras tillsammans med bilden blir den en del av bildupplevelsen. Därför är det ganska självklart att en felstavad bildtitel påverkar bildupplevelsen negativt.

En bildtitel bör tillföra någonting. En bild på en duva, med titeln duva, är ganska trist, intetsägande. Då är det bättre att bilden saknar titel helt och hållet (jag tycker fotosidan borde tillåta blanka bildtitlar).

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
Jag får väl ta åt mej då eftersom jag bl.a har en bild av en fjäril med bildtiteln fjäril :)

Eftersom det krävs en titel om man inte vill ha nummern på bilden som titel, så valde jag den enkla, uppenbara vägen. På andra bilder har jag satt en annan typ av titel, men i det här fallet sträckte sig min fantasi inte längre än så här - och jag föredrog det framför en lång nummerserie.

Jag fastnar ofta själv för bilder som har passande titlar, men ibland när man tycker att det bara blir "krystat" så är det bättre att välja det uppenbara. Bilder utan titel med bara nummer tycker jag personligen inte om, jag ser hellre att de har en självklar titel.
 

Poteta

Aktiv medlem
Att i kommentaren skriva typ;
-Smör Kärna (skrivs Smörkärna utan mellanrum) tycker jag bara är bra.
Kan det någonsin vara fel att (utan ironi eller sarkasm) visa hur något felaktigt ska göras rätt?
För egen del tar jag lika tacksamt emot påpekande av uppenbara fel i min bild som i min bildtitel som i min matlagning som i min bilkörning som i min....
[Off-Topic] Jag är kluven vad det gäller "rättstavning" på forum.
Själv kliar det i hela kroppen när jag ser alla dessa särskrivningar men jag låter bli att kommentera dem. Likadant med stavfel, jag skriver inget om det förutom då jag faktiskt inte förstår vad som menas.
Anledningen är att jag tror att det kan stjälpa mer än hjälpa. I värsta fall kan någon dra sig för att skriva på forum p.g.a. rädslan (och skammen kanske) över att stava fel. Kanske har de fått klagomål tidigare och väljer den enkla vägen, att inte riskera att få mer klagomål genom att inte skriva alls.
I mina ögon ska forum få finnas för alla, även personer som av olika anledningar inte klarar av att hantera språket riktigt. :) [/Off-Topic]

För att svara på huvudfrågan så påverkas jag absolut av titeln. Titlar som bara har ett nummer intresserar mig inte, jag vill gärna veta hur fotografen har tänkt för att kunna ge bra kritik. Om det dessutom inte står något i beskrivningen vet man inte alls om de vill ha kritik eller om de bara vill visa upp sina bilder (vilket jag tror är rätt vanligt tyvärr).
 
ANNONS