Annons

kulled med "tapp"

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
http://harrysproshop.com/Tripods/Manfrotto_Articulating_Arms/396AB-3.jpg

Jag har en funktionsarm (se bild ovan) som i ena ändan har en "pinne" med en invärtes gänga på 3/8". Jag har så här långt klämt fast det i en adapter (Manfrotto 143BKT) men känner mig ofta lite handikappad genom att hela paketet bara blir ledat i ena "ledden".

Eftersom 3/8" är lite kraftigare än 1/4" så kanske det finns en kulled som har en "hane" på 3/8" som man kunde gänga i pinnen som sitter i armen?

Har sökt på t.ex. ScandinavianPhoto.se men hittar inte riktigt vad jag letar efter. Det finns en adapter mellan 1/4" och 3/8" så att man kan hänga på en "vanlig" kulled men jag är rädd att den lilla 1/4" tappen är för klen för att hänga tung kamera på.

Någon som förstår vad jag menar och som kanske kan hjälpa mig?

http://harrysproshop.com/Tripods/Manfrotto_Articulating_Arms/396AB-3.jpg

Jag har en funktionsarm (se bild ovan) som i ena ändan har en "pinne" med en invärtes gänga på 3/8". Jag har så här långt klämt fast det i en adapter (Manfrotto 143BKT) men känner mig ofta lite handikappad genom att hela paketet bara blir ledat i ena "ledden".

Eftersom 3/8" är lite kraftigare än 1/4" så kanske det finns en kulled som har en "hane" på 3/8" som
man kunde gänga i pinnen som sitter i armen?

------

Någon som förstår vad jag menar och som kanske kan hjälpa mig?

Jag är inte riktigt säker på att jag förstår men de kulleder jag har, har en invändig W3/8 i botten. Om jag förstår rätt skulle du behöva en bit gängstång, kanske 25 mm lång, som skulle förena armen med kulleden. Skruv eller gängstång med gängan W3/8 är sällsynta idag. Något mera vanlig är gängan UNC 3/8 som nog i det här sammanhanget kan ersätta W3/8. Enklast är det nog att leta efter en skruv som har en tillräckligt lång gänga och kapa av en bit och snygga till den i snittet. Verkstäder av gammalt hederligt slag, liksom rörfirmor kan ha någon skruv liggande. För en tid sedan såldes det W3/8 x 1" mässingskruv på Tradera vet jag. Sådant kan ju återkomma.
Själv har jag några skruv kvar som jag håller hårt i, liksom 3/8 tapp och snitt, så jag klarar mej kanske livet ut:)

Märkligt att man håller fast vid Whitworthgängan än idag. Den ersattes ju officiellt av UNC redan 1949. 108 år efter att Joseph Whitworth lanserade den.

ANNONS
Götaplatsens Foto