Är kameran riktigt tung tror jag trevägshuvud är att föredra. Är den lite lättare fungerar kulled bra. Är precis hemkommen från Photax i Nybro där jag köpt ett Wista Pro Pan trevägshuvud som verkar mycket stabilt och gediget. Min kraftiga Gitzo kulled räckte inte för Pentax 67 som väger flera kilo med optik, och där även slutaren avger små vibrationer. Trots spegeluppfällning fick jag microskopisk oskärpa på kritiska tider. Jag har visserligen ett gammalt och mycket kraftigt tvåvägshuvud med inbyggt vattenpass som stoppar vibrationerna, men det är lite väl långsamt att arbeta med då horisonten får ställas genom att reglera stativbenens inställning. Har nu också upptäckt ett litet glapp i panoramafunktionen som inte märks med lättare kameror, så jag bestämde mig för att skaffa något annat. Hörde med Photax i Nybro och de rekommenderade Wista Pro Pan Head. Förutom den höga precisionen i skruvar och fästen, kan man med Wista-huvudet justera och låsa panorering i sidled samt ställa lutningen framåt/bakåt med ett skruvhandtag. Det andra låser och justerar lutningen i sidled (horisonten). Det här sättet blir lättare med en tung kamera än om man ska göra allt i samma grepp som med kulleder. Att vrida en tung kamera till höjdformat blir också smidigare och lättare med Wista-huvudet. Tror heller inte att någon kulled på marknaden kan matcha ett bra trevägshuvud när tunga kameror hänger på sidan i höjdformat. Så kulleder ser jag nog mera som anpassade för normaltunga eller lätta utrustningar, eller kameror med enbart kvadratiskt bildformat som inte behöver vridas till vertikalläge.