Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kvalitet vid neg. scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Har sökt här på forumet men inte hittar det jag söker även om det känns som jag sett det här tidigare.

Jag undrar vilken kvalite (i relation till kostnad) man kan förvänta sig av en scanner då juljobbspengarna har kommit in och vill komma ur plånboken.

Jag har en scanner som är cirkus 10 år. Ni kan själva tänka er resultatet. Histogrammet talar sitt tydliga språk.

Scannern jag söker skall kunna scanna främst negativ för småbild(s-v främst men även färg). Gärna papperskopior, mellanformat(6x9) och dia. I ovan nämda viktighetsordning. Men som sagt, negativ är viktigast.

Hur mycket pengar måste man lägga ut och vilken kvalite kan man förvänta sig? Besvara gärna frågan med en grafisk funktion =) Hur är kvaliten jämfört med en DLSR i konsumentklass?

Hej

Det du vill ha är en flatbildsskanner.
Idag är dessa bra, köpte själv en epson 4990 för några månader sedan och är väldigt nöjd med kvaliten på bilder/negativ med den.
Köpte från pixmania ca SEK 4.500.
Negativhållarna är inte världens bästa men resultatet blir bra.
Du kan skanna allting upp till A4 och jämfört med kamera blir det bättre.

Calle

ANNONS
Götaplatsens Foto