Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvalitetsproblem på Canon EF 300/4,0 L IS USM?

Produkter
(logga in för att koppla)

falke

Aktiv medlem
Jag läst igenom recensionerna om Canon EF 300/4,0 L IS USM här på fotosidan + ett antal andra ställen npå nätet. Då får man det bestämda intrycket av att kvaliteten på detta objektiv varierar ganska mycket.

De flesta är oerhört njda med några få är rent missnöjda men antyder samtidigt att de kanske har fått ett måndagsexemplar (novemberexemplar ska det tydligen heta nu mer eftersom fabrikerna i Kina byter en stor del av sin personal under november).

Mattias Nordlund skriver i sin recension:
- Skärpan på majoriteten av bilderna jag tog under de 6 månader var överlag dålig. 10% av bilderna var knivskarpa, resten var inte så knivskarp som jag var van vid av L-optik.

Eftersom jag har funderat på att köpa detta objektiv över nätet från Tyskland blir man ju lätt nervös av sådan läsning ;o(

Är det någon här som har egna erfarenheter eller vet hur snacket går runt produktionskvaliteten?

Det stämmer att omdömena om detta objektiv varierar.

Jag har haft både detta objektiv och den gamla varianten utan IS. Den gamla modellen var skarpare och det är inte så konstigt eftersom det anses vara ett av de bästa teleobjektiven.

Men om man studerar de tester som mäter upp skärpa med MTF så hittar jag inga sådana tester som ger IS-modellen höga värden. Förmodligen är objektivet högt värderat på gamla meriter. Med DSLR ställs det högre krav och framförallt märks det att skärpan avtar när man använder konvertrar.

Om det är prisvärt är väl upp till var och en att själv avgöra.
Personligen tycker jag att EF 70-300mm IS nya modellen är mer användbar. Om man vill ha IS. Även om ljusstyrkan är sämre. Skärpan är i alla fall tillräckligt bra.

Utan krav på IS så skulle jag välja Sigma 4/100-300mm. En av de bästa zoomarna, knivskarp.

Mvh J O

Senast ändrad:
Kanhända är det fokusproblem med äldre varianter av objektivet, bl.a beroende på kamerahus? Helt klart är i alla fall att det skiljer mellan olika exemplar av detta objektiv i skärpa.

Nya gluggar kan behöva justeras.
Mitt sprillans nya Sigma 2,8/50-150mm felfokuserade rejält när jag fick hem det. Jag valde att skicka det för justering och har nu fått hem det igen. Nu ser det mycket lovande ut.

MTF-värdena för 300mm IS på photozone var mycket höga så det var ett fint exemplar.

JanOlofHärnström skrev:
D
Personligen tycker jag att EF 70-300mm IS nya modellen är mer användbar. Om man vill ha IS. Även om ljusstyrkan är sämre. Skärpan är i alla fall tillräckligt bra.

Utan krav på IS så skulle jag välja Sigma 4/100-300mm. En av de bästa zoomarna, knivskarp.

Mvh J O

Funkar dessa båda med 1.4 konvertern med bibehållen autofokus?

JanOlofHärnström skrev:
Det stämmer att omdömena om detta objektiv varierar.

Jag har haft både detta objektiv och den gamla varianten utan IS. Den gamla modellen var skarpare och det är inte så konstigt eftersom det anses vara ett av de bästa teleobjektiven.

Men om man studerar de tester som mäter upp skärpa med MTF så hittar jag inga sådana tester som ger IS-modellen höga värden. Förmodligen är objektivet högt värderat på gamla meriter. Med DSLR ställs det högre krav och framförallt märks det att skärpan avtar när man använder konvertrar.

Om det är prisvärt är väl upp till var och en att själv avgöra.

Mvh J O

Är det detta du syftar på?
Canon Objektiv Ef 70-300/4-5,6 Is Usm (pris=5795 på Scandinavian photo)
Har du provat det själv?

AF funkar inte med 1,4x-konverter på 70-300mm IS eftersom ljustyrkan är för dålig.
5,6 vid 300mm.
Jag har en Kenko PRO 1,4x konverter som i och för sig funkar på detta objektiv (eftersom ljusstyrkan inte rapporteras till huset). Men autofokusen blir osäker och hackar fram och tillbaks.

Litet förtydligande: Jag tycker definitivt att EF 4/300 mm IS är ett bra objektiv. Skillnaden mellan de två objektiven jag hade var egentligen marginell men fanns där.

Titta även på photozones recension av Sigma 4/100-300mm.

Jag har haft Canon 300/4L is i ca ett och ett halvt år nu. Jag blir faktiskt nöjdare och nöjdare med mitt ex som jag beställde från Teknikdirekt i Tyskland.
Skärpan har jag överhuvudtaget ingen klagan på.
Enligt tester tycks det inte vara nån större skillnad på detta och 300/2,8 skärpemässigt. Teknikmässigt verkar det finnas en hel del skillnader dock + ett bländarsteg.
300/4 har ju den äldsta generationens bildstabilisering och är inte lika effektiv som på de nyare modellerna. Autofokusen på 300/2,8 lär ju dessutom, enligt recensioner här på fotosidan, vara absolut blixtsnabb och effektiv.
Jag tycker autofokusen på min lins är bra men kunde varit bättre. Oväsen som en del nämner märker jag inte. Möjligen ett litet när is startar.
Annars tycker jag att objektivet är behagligt att ha med sig. Man behöver definitivt inget stativ om vädret inte är alltför mörkt.
Närgränsen är silver. 0,24x förstoring räcker till nästan alla dagfjärilar. Med 1,4x konverter får jag 0,34x förstoring. Det räcker till alla. Jag hade inte sagt nej till 0,5x förstoring dock. Man kan inte få allt.
Dock kanske det var riskfyllt att beställa från Tyskland om det hade blivit något strul eller att man fått ett "novemberex". Har haft tur hittills dock.

Peirre, snygga fågelbilder på din hemsida. Har du tagit merparten med detta objektiv?

Vad betalade du vid Tysklandsimporten? Blev det tysk eller svensk moms?

falke skrev:
Peirre, snygga fågelbilder på din hemsida. Har du tagit merparten med detta objektiv?

Vad betalade du vid Tysklandsimporten? Blev det tysk eller svensk moms?

Alla fågelbilder tagna sen juli 2005 är tagna med detta objektiv. Dessutom är nästan alla fjärilsbilder från 2006 tagna med det.
Jag betalade ca 11000 kr (fick ju dessutom tillbaka en summa (ca 1000kr om jag minns rätt) då Canon hade kampanj på bl.a. denna lins.
Moms kommer jag inte ihåg hur det låg till med.

ANNONS
Götaplatsens Foto