Annons

Lämplig kamera för min 7-åriga son

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte tomten skull fixa en kamera till grabben. Han har som alla andra barn ruggigt lätt för att ta till sig ny teknik men har skrämmande dåligt tålamod. Som alla andra 7-åringar.
Alltså... Helt automatiserad men med möjlighet att pilla med inställningarna är ett önskemål. Måste kunna växa lite med kameran; i alla fall några år. Min gamla EOS 300D kan lika gärna ligga kvar i byrålådan, den var min första SLR men då var jag ju också 30! Och den andra EOS:en får han inte pilla på ensam. Så någon "full-auto" med lite manuella funktioner, stor display, fet zoom och massa megapixlar för under 3000. Hjälp tack.

Dessa finns i familjen så var i glappet kan man trycka in en till?

EOS 1Ds MKII
EOS 300D
Fujifilm finepix x100 limited edition
Digital IXUS 100 IS
DXG 409

Tack för att ni finns!
//Johan

Jag hade helt klart tittat på en stötsäker kamera som tål lite tuffa tag, som överlever en smäll, lite fukt och allmän lek hos ett barn.

Köpte kameran jag länkar till för att ha med mig i flytoverallen när jag är ute och fiskar:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=wg1gpsgulvinter

Låt han leka med denna typ av kamera på egen hand och sen vara med dig och fota med den "rikitga" kameran..

Jag skulle kunna tänka mig att att min Pentax Q skulle kunna passa bra i händerna på ett barn. Profsig robust känsla i liten storlek, bra bildstabilisering och bra möjligheter för både auto och manuellt. Kostar runt 3000kr med 8,5mm F1.9 från England eller liknande, eller pruta i Sverige med tanke på att priset borde rasa här med. Annars duger väl de flesta lite kvickare kompakterna.

GF3 är inget dummt tips. Annars finns ju kameror i Olympus E-PM/E-PL serie. Mediamarkt har nu E-pM1+14-42+40-150 (motsv 28-84+80-300) för 2890:-.

Tack!
Jag ska undersöka era förslag. Lumixen och Olympusen verkar intressanta.

Sneglar lite på paketet:
Nikon J1 silver +
NIKKOR 10-30mm f/3,5-5,6 VR +
NIKKOR 10mm f/2,8 +
minneskort +
väska +
UV-filter +
microfiberduk för 4590:- på Cyberphoto.

Synd att inte Canon har nån spegelfri nybörjar-DSLR under 5000:- :)

Panasonic Lumix DMC-GF3 svart + G 14/2,5 Pancake
+
Panasonic Lumix G Vario 45-200/4-5,6 Mega OIS (för Micro 4/3)
Borde göra susen.

Eller kan den här vara något? Orkar en 7-åring byta objektiv?
Kompakt o fet zoom zom zagt...

Canon Powershot SX50 HS
Panasonic TZ30
eller möjligtvis
Leica V-Lux 40

Hur blir det med batteritiden om man jobbar med zoomen hela tiden i dessa nya kameror. Har man lyckats få till batterier som håller lite längre än vad de gjorde förr?

Bildkvalitén jämfört med de spegelfria?

ANNONS
Götaplatsens Foto