Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lämplig laptop för max 7000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Ska köpa en bärbar som jag ska kunna photoshoppa på men vill lägga max 6000-7000:-.

Har någon några bra synpunkter på:

- AMD eller Intel? Och isåfall vilken av deras respektive är bäst.
- Minne? 4 Gb borde väl räcka. (har det idag på min stationära och det funkar ok.

Har kollat lite på Acer och Asus (då jag inte är så jätteförtjust i HP)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=499948

Denna verkar vara ganska slimmad och snygg. Dock så är jag lite skeptisk till processorn på "endast" 1.2 Ghz - AMD Athlon 64 X2 L310 / 1.2 GHz. Nån som vet om denna är ok?

Har nån ett konkret tips på nån dator som lämpar sig ypperligt för ändamålet, tveka inte att posta ett svar!

- Anders

om du ska använda cs4 så tänk på att den har grafik korts stöd så kolla om grafik kortet i datorn stöder detta i ps är det cs3 och äldre som du ska köra med så spelar detta ingen roll.

om du ska använda cs4 så tänk på att den har grafik korts stöd så kolla om grafik kortet i datorn stöder detta i ps är det cs3 och äldre som du ska köra med så spelar detta ingen roll.

Vet inte om jag förstod dej rätt, men du menar att det för CS4 finns en list på vilka grafikkort som stöds eller menar du att grafikkorten ska ha CS4 stöd?
Är det CUDA som du syftar på eller nåt annat?

- A

Om du ska köpa en dator så finns det egentligen bara ett alternativ - MAC. Jag har kört en Macbook 2:a generationen i tre år nu. Så jävla bra dator. Efter 2 veckor var jag frälst och aldrig mer kommer jag köra PC, alldeles för segt och ointuativt. Du får en beggad macbook för den prislapp du nämner, gå upp 2lax och du har en ny. Jag lovar och svär, du kommer inte ångra dig en sekund. Överlägset på alla områden och måste du köra en windowsapp så fixar den det med genom switchprogram.

Alltså STOR VARNING, KÖP INTE PC - och nej, jag är ingen fanatiker, bara objektiv bedömmare med erfarenhet från båda sidor.

Vet inte om jag förstod dej rätt, men du menar att det för CS4 finns en list på vilka grafikkort som stöds eller menar du att grafikkorten ska ha CS4 stöd?
Är det CUDA som du syftar på eller nåt annat?

- A

Cs4 har en ny funktion som kallas gpu när det arbetar med grafikkortet.
vilka grafikkort som fungerar med detta finns att läsa på hemsidan.
http://kb2.adobe.com/cps/404/kb404898.html där är en länk för gpu.

Om du ska köpa en dator så finns det egentligen bara ett alternativ - MAC. Jag har kört en Macbook 2:a generationen i tre år nu. Så jävla bra dator. Efter 2 veckor var jag frälst och aldrig mer kommer jag köra PC, alldeles för segt och ointuativt. Du får en beggad macbook för den prislapp du nämner, gå upp 2lax och du har en ny. Jag lovar och svär, du kommer inte ångra dig en sekund. Överlägset på alla områden och måste du köra en windowsapp så fixar den det med genom switchprogram.

Alltså STOR VARNING, KÖP INTE PC - och nej, jag är ingen fanatiker, bara objektiv bedömmare med erfarenhet från båda sidor.

Absolut, en Macbook hade jag gärna köpt, men tyvärr så ligger den utanför budgeten. Och beg marknaden är inte stor, vad jag har kunnat se.

Finns gott om Macbooks på begagnat marknaden... kolla blocket mm så lovar jag att du hittar nått, och inom din budget... =)

ANNONS
Götaplatsens Foto