Annons

Lämpligaste rawkonverteraren till D3?

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Jag tog i en VS-tråd upp att 5d hade bättre upplösning än D3 i en test som tyska fotomagzin gjorde i feburarinumret.(JPEG-format) Någon invände att jämförelse inte var rättvis utan man borde göra jämförelse baserat på rawformat.

Undrar därför; .Vilken är den bästa rawkonvertaren till D3 med för-nackdelar vs andra ?
Finns det nån som har DXO och tänker prova modulen för D3 som kommer endera dagen?

Björn G

Den råkonverterare som just nu ger bäst resultat bildmässigt torde vara Capture NX. Tyvärr är den så fruktansvärt usel och långsam att använda att jag för det mesta kör med Lightroom ändå ...

Ska man pixelpeepa är det dock CNX som gäller som sagt (än så länge).

Tveklöst Capture NX, men det kräver en snabb dator med mycket RAM, minst 2gig, helst mer, då funkar det utan problem.

/kent

Jag antar att alla seriösa RAW-konverterare ger en mycket bra bildkvalitet så jag tror att det mera handlar om vilket arbetssätt man vill ha. Om du har många bilder att hantera så skulle jag rekommendera Aperture eller Lightroom då dessa även har mycket bra sorterings och jämförelsefunktioner. Båda programmen är mycket bra och finns att testa i 30-dagarsversioner. Testa själv och bilda en egen uppfattning (om du har tid att testa).

Tyvärr blir resultatet inte riktigt lika bra med Lightroom som med CNX än så länge. Aperture har jag inte testat, så det vet jag inget om.

Jag har 4GB RAM i min bildbehandlingsdator, och CNX är tyvärr rätt segt även i den. Sedan är arbetssättet i det inte direkt intuitivt, vilket gör det ännu långsammare, men det är förstås mest en vanesak.

ANNONS
Götaplatsens Foto