Annons

Läran Om Objektiv För Hopplöst Fall (HJÄLP HJÄLP HJÄLP)

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag erkänner. Jag är hopplös. Har nu ägt min alfa i ca två månader och trots mina många försök att förstå innebörden av objektivens alla beteckningar (Alla dessa siffror!!) så är det som om jag har ngn slags spärr som gör att jag helt enkelt inte klarar av det. Så om någon här har koll och ORK att förklara lite grundläggande (om ex skillnaden i användningsområde mellan ett objektiv m 70-300 4-5.6 och ett på 55-200 4-5.6) så vore det mkt snällt.

Är egentligen på jakt e ett teleobjektiv o ett makroobjektiv (Det senare för fotografering av insekter o växter). Förslag på "stl på objektiv" om jag vill kunna använda dessa två som komplement till mitt kitobjektiv på 18-70 3.5-5.6?

Mvh// M Besson

Oops! Pinsamt! (Hur kunde jag missa?) Stort tack! Men. Still. Det finns ju så många olika varianter. 2 objektiv... Tips på det mottages fortfarande tacksamt!

Mvh// M Besson

Tele: Ett beg BeerCan kanske - Minolta 70-210 mm f/4. Ett lendariskt telezoom som passar alldeles utmärkt på Sony-kameror. Finns på eBay, Tradera, Blocket ibland och även på annonsmarknaden här på fotosidan.se.

Makro: En lågprislösning är det underskattade Cosina 100 mm makro f/3,5. Tre uppenbara nackdelar är; att det är aningen ljussvagare, bara har 1:2 som bästa avbildningsskala ( utan extralins ) och är lite knepigt att hitta till Sony.

Tack för svar!

Jo, att Beercan ska höra till de bätttre verkar många vara överens om. Har blivit rekomenderad det av flera nu. Även börjat leta:)

Mvh// Malin

ANNONS
Götaplatsens Foto