Annons

Lästips: Candid vs Street

Produkter
(logga in för att koppla)

jido

Aktiv medlem
Hittade en intressant artikel som försöker redogöra för vad som skiljer gatufotografin från den mer allmänna Candid (vad kallas det på svenska egentligen?).

Vad tycker ni - håller författarens resonemang?

Ett klipp:
Hence, street photography aims to be revelatory. It does not aim to be voyeuristic. It is a genre with a history and an artistic ethos. The nature of the straight image itself as “candidly taken” is not enough for us to classify it in some essential way as street photography.

Artikeln hittar du här >>>
 

Kijana

Aktiv medlem
Klart läsvärd artikel. Borde höra till poolens länkade texter för att beskriva vad gatufotografi är.

Jo, jag kan ställa mig bakom författarens resonemang. Gatufotografi fångar ett ögonblick av kaoset på gatan som uppstått i "gråzonen" mellan privat och publikt liv, och står som absurd kontrast mot vad betraktaren förväntat sig.

Gatufotografi är också mer än "candid photography". (Dolda kameran heter Candid camera i original.) Vanlig dokumentär fotografi, reportagefotografi och gatufoto har alla ambitionen att visa en (slags) sanning, och i perspektivet skulle en dold fotografering vara ett bevis för att fotografen inte arrangerat situationen. Men, menar artikelförfattaren, gatufotografi kan ske öppet, vara sanningsenlig och ändå utföras omärkligt.
 

jido

Aktiv medlem
Gatufotografi är också mer än "candid photography". (Dolda kameran heter Candid camera i original.)
Amen, Kenneth. Men inte fasen kan vi väl använda dolda kameran för candid? Det leder i alla fall mina tankar helt bortom kroken ;) Finns det verkligen inte något vedertaget begrepp, typ vardagsfoto?
 

Kijana

Aktiv medlem
För säkerhets skull konsulterade jag min svensk-engelska ordbok denna gång. Vanligtvis betyder candid öppen och frispråkig, men i ett av fotografiskt sammanhang (camera) betyder det dold kamera.
Texten vi diskuterar är inte överdrivet svår att förstå men knepig att översätta, för mig i alla fall. Är dock inte säker på att du och textförfattaren är på samma spår när det gäller begreppet candid.
 

jido

Aktiv medlem
Jag har inte valt spår än, utan är mest intresserad av vad det kan kallas på svenska om det nu handlar om oarrangerade, informella och äkta bilder som inte är gatufotografier. Var inte en pool för ögonblicksbilder efterfrågad vid något tillfälle?
 

Kijana

Aktiv medlem
Nu när jag läser om artikeln så känns det som att jag börjar få lite bättre grepp om innebörden.
Jo, visst fanns ett önskemål om en pool för ögonblicksbilder, och det är nog en benämning som skulle kunna fungera för foton som inte riktigt når upp till nivån av god gatufoto. Men drar vi inte kategoriseringen lite för långt om vi ska dela in bilder på det sättet? Även ett "dåligt" gatufoto är ett gatufoto. Jag skulle tro att dialogen med fotografen blir lättare om man till att börja med erkänner bilden som gatufoto, om än med vissa upplevda brister.
 

jido

Aktiv medlem
Jo, jag är benägen att hålla med - det räcker med Gatufoto för min del.

Det är dock intressant hur svårt det verkar vara att hitta en gemensam definition kring ramarna. Tittar man i Wikipedia är det svårt att se vad som skiljer Candid från Street. Men lyssnar man på Nick Turpin är det snarare övriga fotografiska inriktningar som bör definiera sig bättre. Enligt honom är i princip allt street :)

Nåja - man kan ju alltid fota på i stället :)

God fortsättning!
 

Bilagor

Kijana

Aktiv medlem
Jo, jag är benägen att hålla med - det räcker med Gatufoto för min del.

Det är dock intressant hur svårt det verkar vara att hitta en gemensam definition kring ramarna. Tittar man i Wikipedia är det svårt att se vad som skiljer Candid från Street. Men lyssnar man på Nick Turpin är det snarare övriga fotografiska inriktningar som bör definiera sig bättre. Enligt honom är i princip allt street :)

Nåja - man kan ju alltid fota på i stället :)

God fortsättning!
Wikipedias beskrivning av candid photography tycker jag har stora likheter med det vi kallar paparazzo, framför allt att det går ut på att fotografera folk på långt avstånd med rejäla teledoningar och att det inte liknar "klassisk" fotografi (som vad jag antar är poserande figurer i fotostudior).

Nick Turpin kanske har rätt, men jag får i alla fall svårt att få hans definition att gå ihop med den första definitionen du länkade till. Någonstans där måste man välja.

Gatufoto är väl helt enkelt inte något som helt lätt låter sig definieras, och det är förmodligen bättre att ägna sig aktivt åt utövande än ett akademiskt dividerande. Fast jag gillar bilden du lade in, och den skulle i varje fall jag (med lite annan beskärning) kunna tänka mig att ha både som personlig definition av gatufoto och som logga för gatufotopoolen. Men det senare är en annan diskussion.
 
ANNONS