Annons

Lätt och kompakt stativ runt 1000kr för resa?

Produkter
(logga in för att koppla)

emil-s

Medlem
Insåg nu i lite sista stund att jag nog vill ha med ett stativ på min kommande långresa.
Då det ska bäras runt i ryggsäck ganska mycket så lär det bli något som är hyffsat lätt.

Har kikat lite på Manfrotto Compact Light, och det verkar väl vara ungefär vad jag tänkt mig.

Tänkte dock bara dubbelkolla här om någon har några andra tips, då jag inte har någon som helst koll på detta.

Det enda jag har idag är något stort, tungt, vingligt och ganska otympligt stativ utan märke, så har inga huvud eller andra tillbehör att ta hänsyn till.

Tips och idéer?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Svårt att tipsa utan att veta hur det ska användas. Hur tung kamera? Hur högt?

För övrigt är ju en evig sanning att man kan få högst två av tre egenskaper i ett stativ: lätt, billigt, bra.
 

emil-s

Medlem
Svårt att tipsa utan att veta hur det ska användas. Hur tung kamera? Hur högt?

För övrigt är ju en evig sanning att man kan få högst två av tre egenskaper i ett stativ: lätt, billigt, bra.

Jo, det är väl sant. Det tyngsta kombinationen jag kan tänka mig blir en Nikon D600 + 24-70 f2.8. Det blir 1.75kg.

Arbetshöjd... Tja, "lagom". Men ca 1m iallafall.

Båda länkade stativen såg ju fina ut. Tyvärr så kom man ju på detta alldeles för sent, så lär nog nästan försöka köpa något här i Västerås. Vågar inte lita på att paketen hinner hit i tid från Stockholm.
Åker nämligen på söndag...

Vi har väl dock en gammal Expert foto, numer Audio Video som har lite kameraprylar. Får kika runt här och köpa något vettigt till nästa gång tror jag.
 

emil-s

Medlem
Siruistativet finns på Mediamarkt i Västerår om du kan tänka dig ett rött ;)
Åhå! Tackar för observationen. Såg bara att det stog "Beställningsvara" när man kikade på huvudsidan.

Annars såg jag att Mefoto Back Packer fanns i butik ganska nära hotellet jag ska bo första nätterna på i Melbourne, så går ju att köpa på plats också.
Kan ju vara skönt att handla lokalt för garantier och sånt dock.

Båda har ju kulled och snabbfäste för kameran. Mefoto stativet har en "Arca platta". Är det något som spelar någon roll, eller är det bara flashig marknadsföring?

Sirui stativet är dock nästan ett halvkilo lättare än Mefotot, och det känns helt klart mer tilltalande.
Får nog bli en tur till Mediamarkt och klämma på det. :)

EDIT:
Sirui stativets vikt var visst utan huvudet, som väger 0.2kg. Så Då vart matchen betydligt jämnare igen.
 

PMD

Aktiv medlem
En Arca-platta är en fästplatta (så man slipper skruva när man monterar och demonterar kameran) av en typ som stativtillverkaren Arca-Swiss hittade på. Rätt många andra följer den standarden.
 
ANNONS