Annons

Lång exponering med spegelöst med ND 10 filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
La min DSLR på hyllan 2013 då livet kom ivägen. Nu är jag sugen på att börja igen med ny utrustning. Sneglar på spegelöst. När jag då tog långa exponeringar med ND10 filter monterat så var det ju en process att följa. När focus låg på motivet ställde man om till manuellt satte på bulbläge med hjälp av en app få fram exponeringstiden. Är det samma förfarande på spegelöst ? Är ny med moderna tekniken så behöver veta hur det funkar

Jag är ingen teknikguru, men när du ändrar inställningar med spegellöst så får du en ganska tydlig bild i sökaren/skärmen av hur exponeringen kommer bli. Även med längre slutartider (dock inte rörelse osv)

La min DSLR på hyllan 2013 då livet kom ivägen. Nu är jag sugen på att börja igen med ny utrustning. Sneglar på spegelöst. När jag då tog långa exponeringar med ND10 filter monterat så var det ju en process att följa. När focus låg på motivet ställde man om till manuellt satte på bulbläge med hjälp av en app få fram exponeringstiden. Är det samma förfarande på spegelöst ? Är ny med moderna tekniken så behöver veta hur det funkar
Allt du behöver göra är att se i sökaren och justera efter bilden du ser eller efter histogrammet eller efter exponeringsmätaren. What you see is what you get (ungefär. sedan gäller det ju att sökaren är inställd efter simulerat exponeringsläge, vilket den brukar vara i standardläge. Du kan också på de flesta kameror ställa in ett läge som simulerar en optisk sökare som man har/hade på DSLR. Detta kan vara användbart i en hel del situationer för att kunna se bättre i sökaren/få en ljusare bild. Använder detta läge själv när jag ska fotografera fågelsträck med hav i bakgrunden eftersom havet annars blir väldigt mörkt i sökaren om fåglarna ska exponeras rätt.)

Allt du behöver göra är att se i sökaren och justera efter bilden du ser eller efter histogrammet eller efter exponeringsmätaren. What you see is what you get (ungefär. sedan gäller det ju att sökaren är inställd efter simulerat exponeringsläge, vilket den brukar vara i standardläge. Du kan också på de flesta kameror ställa in ett läge som simulerar en optisk sökare som man har/hade på DSLR. Detta kan vara användbart i en hel del situationer för att kunna se bättre i sökaren/få en ljusare bild. Använder detta läge själv när jag ska fotografera fågelsträck med hav i bakgrunden eftersom havet annars blir väldigt mörkt i sökaren om fåglarna ska exponeras rätt.)
Nej, det är det inte, eftersom frågan gällde långa tider i Bulb-läge. Det bör innebära över 30 sekunder och även om nya Nikon går att ställa om så att man kan välja tider upp till 15 minuter så fungerar inte exponeringsmätaren över 30 sekunder. Även om det inte skulle ligga en hård spärr där så har exponeringsmätare inte hur stort omfång som helst. Det gäller förstås även autofokussystem att man någonstans når gränsen för vad de klarar i form av lite ljus.

Det är nästan samma arbetsflöde med en spegellös kamera. Du fokuserar utan filter och gissar sen exponeringstiden. Efter kanske 360 sekunder får du svaret på baksidan av kameran och du kan nu justera och ta en ny bild om det behövs.

Nu nämndes det inte hur långa tider som menades så i mitt svar utgick jag från mitt eget fotograferande av t.ex. rinnande vatten dagtid eller utsmetande av vågor vid havet dagtid. Då brukar långa tider bli mellan 1/15 s - max 10 sekunder. Bulbläget används vid nattfotografering för min del.

Man kan ju också när man ska ställa skärpan, vid många tillfällen, öppna upp bländaren några steg för att ställa skärpan och sedan stänga ner när det ska exponeras. Eftersom jag använder variabla filter från Nisi så kan jag också öppna upp filtret 5 steg från högsta värdet (1-5 och 5-10 använder jag). Jag har aldrig behövt ta bort det för att ställa skärpan.

Det är nästan samma arbetsflöde med en spegellös kamera. Du fokuserar utan filter och gissar sen exponeringstiden. Efter kanske 360 sekunder får du svaret på baksidan av kameran och du kan nu justera och ta en ny bild om det behövs.
En fördel med nyare kameror är att man kan ta en testbild med ISO 10000 (eller tom 100000) så får man snabbt svar på hur exponeringen blir. Sen är det bara att multiplicera exponeringstiden med 100 (eller 1000) så får du samma exponering för ISO 100.

Jag använder då och då 10 och 15-stegs filter och utgår från exponeringstabeller. Jag komponerar och mäter upp utan filter och vet då utifrån tabellen att exempelvis 1/125 sek behöver 4 minuters exponering med ND15 (8 sekunder med ND10). På min kamera behöver jag inte bulb utan kan ställa in 240 sekunder.

LEE har en app som underlättar. Finns även som pdf

Nedan 4 min dagtida exponering med ND15
20250920-Smogen-COM-9449.png

En fördel med moderna kameror är att de kan fokusera med filter/under värre förhållanden än "gamla" kameror...

ANNONS
Götaplatsens Foto