Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Långsam sensorutläsning för stillbild Panasonic Lumix S9

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag lutar åt att köpa mig en Lumix S9 framförallt för Realtime Luts. Kameran verkar PERFEKT förutom en sak, den elektroniska slutaren har vad jag hittat på nätet en "electronic shutter readout speed" på ca 1/10s - vilket innebär att bara skaka lite när man tex tar ett porträtt skulle leda till att personen blir helt sned.

Jag har ca 1/30s utläsningshastighet på min Fuji X-T30 vilket duger hjälpligt i de flesta situationer, men råkar ändå ut för bilder som blir oanvändbara pga "skewed" bilar som kör förbi i bakgrunden, det går inte heller fotografera ut genom sidorutan på bilen utan att stolpar, byggnader och trafik blir helt förstörda av den långsamma utläsningen.

Jag har försökt hitta någon information eller något som har erfarenhet av detta på nätet, men det är helt tomt, verkar snarare som ingen vill prata om det.
Någon med erfarenhet som kan berätta hur stort problem det faktiskt är?

Obs, detta handlar ENDAST om stillbilder, EJ video.

Tack på förhand.

ANNONS
Götaplatsens Foto