Annons

låstick i vinterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, jag får sjukt övermättade blåstick i lågdagrarna vid plåtning i fjällmiljö. Kör med canon 1D Mark III, önskar en kameraprofil till acr som motverkar detta eller tips på kopierngsförfarande. Känns tråkigt att fullkomligt dra ur sticket men färgblaffor känns inte heller rätt. Någon som har ett bra tips?
MVH // Johan

Sparar du dina bilder som raw- eller jpeg-filer? Med raw-filer kan du enkelt justera vitbalansen i ACR, men även jpeg-filer fungerar. Det låter som om det är färgtemperaturen som är problemet. En neutralgrå yta är bäst att ställa vitbalansen på, men vit snö kan också fungera. Välj alltså White Balance pipetten i ACR och klicka på snön. Kanske behöver du öka exponeringen också.

Använd kurvor i Photoshop, mycket enklare att få det exakt. Gör en kurva i ett justeringslager och välj grå-pipetten och klicka i skuggorna på snön, klicka sen ok.

Drar sen bara upp eller ner opaciteten på ditt kurv-justerings-lager för en lagom färgton i skuggorna.

Blir du fortfarande inte nöjd får du gå in i de olika färgkanalerna i kurvor och försöka lägga till komplementfärgen i enbart de toner som är mest blå. Glöm inte fäst-punkter för att hålla resten av kurvan på plats.

Danlo skrev:
Använd kurvor i Photoshop, mycket enklare att få det exakt. Gör en kurva i ett justeringslager och välj grå-pipetten och klicka i skuggorna på snön, klicka sen ok.
Det är ungefär samma sak som att ställa vitbalansen i ACR, vilket han hellre bör göra om det är en raw-fil. Om han tagit en jpeg-bild (vilket det sannolikt är) är din metod nog bättre.

Edit: Nope, jag ångrar mig! Det är mycket bättre att göra justeringen i ACR numera eftersom man helt metadataorienterat kan justera också jpeg-filer. I ACR har du dessutom en kurvfunktion som ger fler möjligheter än i PS.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto